28 grudnia 2011 r. w krakowskim klubie Harris Piano Jazz Bar odbędzie się kolejny koncert z cyklu Directions in Music, tym razem poświęcony twórczości jednego z najwybitniejszych skrzypków jazzowych XX wieku – Zbigniewa Seiferta.
Zespół przedstawi oryginalne aranżacje jego utworów, prezentując przegląd twórczości zmarłego przedwcześnie instrumentalisty, genialnego improwizatora, którego muzyka nosi wyraźne wpływy twórczości Coltraine’a. Był on jednym z niewielu muzyków, którzy budowali pomost pomiędzy muzyką klasyczną, a swobodną improwizacją jazzową.
Zespół wystąpi w składzie:
- Mateusz Smoczyński – skrzypce
- Paweł Kaczmarczyk – piano
- Maciej Adamczak – kontrabas
- Dawid Fortuna – perkusja
Zbigniew Seifert – urodził się w 1946 roku w Krakowie, zmarł w 1979 w Buffalo, Nowy York. Jeden z najwybitniejszych muzyków jazzowych w Polsce. Przedwczesna śmierć przerwała świetnie zapowiadającą się karierę. Saksofonista i skrzypek jazzowy, kompozytor i aranżer, lider zespołów jazzowych.
Już w 1965 r., po rozpoczęciu studiów, założył własny kwartet wzorowany na klasycznym kwartecie Johna Coltrane’a. Dwa lata później, zadebiutował jako saksofonista altowy w zespole Tomasza Stańki. Będąc członkiem tego zespołu (1969-73) grał swobodniejszą formę jazzu, jednocześnie stopniowo odchodził od saksofonu na rzecz skrzypiec.
Współpraca ze Stańką nie przeszkodziła Seifertowi w rozwijaniu własnych zamierzeń artystycznych. Realizując je, w 1968 r. wystąpił we Wrocławiu na festiwalu Jazz nad Odrą prezentując autorski kwartet (Jan Gonciarczyk – kontrabas, Jan Jarczyk – fortepian i Janusz Stefański – perkusja). Sukces powtórzyli rok później, zdobywając na tym festiwalu główną nagrodę zespołową, a Seifert – II indywidualną.
W 1969 r. wziął udział w węgierskim festiwalu jazzowym w Nagykoros i został uznany najlepszym instrumentalistą tej znaczącej imprezy. Swoje koncepcje nowej muzyki przez kolejne sezony realizował (do 1973 r.) w kwintecie Tomasza Stańki. Największą popularność zdobył w Niemczech. Najczęściej współpracował z niemieckimi zespołami m. in. z grupami Alberta Mangelsdorffa, Joachima Kuhna, Chrisa Hinze’a, Charliego Mariano, z formacją Free Sound.
To wtedy, obok licznych, innych tematów jazzowych, skomponował Koncert na improwizujące skrzypce i orkiestrę symfoniczną, który został nagrany dla radiowej stacji NDR. Mimo znaczących sukcesów oraz dobrej pozycji na europejskim rynku jazzowym, dopiero w 1976 r. zdecydował się na nagranie pierwszego, autorskiego albumu Man Of The Light.
Dopracowany i niezwykle nowatorski projekt przyniósł mu uznanie krytyki i publiczności na całym świecie. Efektem tego było zaproszenie na koncerty i nagrania do USA. Muzyka Seiferta zainteresowała wybitnych twórców jazzu. W 1976 r. wystąpił na Monterey Jazz Festival w Kalifornii m.in. z legendarnym pianistą grupy Modern Jazz Quartet – Johnem Lewisem.
W Nowym Jorku nawiązał współpracę z kultową grupą nowoczesnego jazzu, kwartetem Oregon. Przez cały czas pracował z przekonaniem, że do swoich projektów może pozyskać najwybitniejsze jazzowe indywidualności. W 1978 r. zaprosił więc do współpracy grupę wybitnych muzyków amerykańskich, m.in. Johna Scofielda, Eddiego Gomeza i Jacka DeJohnette’a, by wspólnie zrealizować Passion – jeden z najwybitniejszych albumów zrealizowanych przez polskiego jazzmana.
Ekspresyjna, intensywna i technicznie bez zarzutu gra znakomicie odpowiadała formule wolnego stylu, jaki w jazzie preferował. Takie pojmowanie jazzu w pełni realizowało jego pragnienie, by grać tak, jak Coltrane, gdyby ten grał na skrzypcach.
28 grudnia 2011 r., godz. 21.00
Harris Piano Jazz Bar
Rynek Główny 28
Kraków