Od 3 marca 2012 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie będzie można oglądać wystawę W kręgu pop-artu. Lucjan Mianowski (1933–2009) z cyklu Graficy z Krakowa. Na wystawie w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie zobaczyć będzie można ok. 140 prac artysty z 50 lat jego twórczości.
Mianowski studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (grafikę artystyczną, plakat i malarstwo) oraz w École Nationale Superiéure des Beaux-Arts w Paryżu, gdzie zetknął się z aktualnymi wówczas wydarzeniami w sztuce europejskiej i amerykańskiej. Wiele podróżował, fascynował się kulturą masową, zwłaszcza dwoma jej obszarami: sportem i seksem. Był otwarty na nowe kierunki i tendencje w sztuce. Nie tylko jako jeden z pierwszych w Polsce posługiwał się stylistyką pop-artu w grafice, ale też korzystał z fotografii prasowej.
Wczesne prace Mianowskiego są ekspresjonistyczne i groteskowe, później pojawiają się wpływy surrealizmu, a następnie informelu. W latach 60. i w pierwszej połowie lat 70. XX wieku artysta korzystał z osiągnięć pop-artu, rozpoczynał pierwsze doświadczenia z fotografią. Od końca lat 70. w jego pracach pojawił się wpływ hiperrealizmu. Przez ostatnie kilkanaście lat życia eksperymentował z grafiką komputerową. Artysta był mistrzem barwnej litografii. W latach 60. i 70. uczestniczył w najbardziej prestiżowych światowych konkursach graficznych, festiwalach oraz prezentacjach sztuki polskiej na Zachodzie. Był znany i bardzo ceniony w krajach skandynawskich, we Francji i w Japonii. Jego praca Zachód słońca z 1964 roku zagrała w filmie Trzy dni kondora Sidneya Pollacka.
Wystawę z lat 60. i 70. XX wieku, a więc z najlepszego okresu twórczości artysty. Zobaczymy na niej głównie cykle: Katedawa zorganizowana w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie prezentuje w większości pracra, Zachód słońca, Pejzaż księżycowy, Kroki we mgle, Akt na tle morza i Spacer.
Pośpiech poniża – mawiał Lucjan Mianowski i powoli malował obrazy, cyzelował je tygodniami, wracał do nich, udoskonalał je, poprawiał. Sztuka w jego przypadku wymagała czasu. Zofia Starikiewicz z Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu w tekście Bez pośpiechu z przemijaniem zamieszczonym w katalogu do wystawy pisze:
Józef Drążkiewicz wspomina wspólny pobyt artystów na plenerze w Finlandii w 1979 roku, kiedy to mógł obserwować, jak powstają prace Mianowskiego. A właściwie jedna praca. Panowie spędzili miesiąc na wyspie Iso-Pukki koło Turku (historycznej stolicy Finlandii). Na początku pobytu Lucjan znalazł na plaży deskę do nauki pływania, w kształcie półkola, z dziurką na linę. Dosyć dużą, około siedemdziesięciu centymetrów. I zaczął ją przygotowywać do malarstwa. Gałązką znalezioną w lesie zatkał dziurkę, która wydała mu się, jak mówił, kokieterią. Następnie przez wiele dni wygładzał deskę żyletką, gruntował. W końcu namalował na niej drogę donikąd. Kontury drogi przebiegały zgodnie z zasadami perspektywy zbieżnej, ale namalowany wzdłuż środka drogi pionowy pas zasady te ignorował i kierował się wprost w niebo. Drobiazgowa praca nad deską zajęła mu cały miesiąc. A po powrocie do Polski Mianowski przyjrzał się jej ponownie i stwierdził, że łukowata krawędź górna też jest zbyt kokieteryjna. Obciął ją więc i rozpoczął pracę na nowo.
Program edukacyjny do wystawy W kręgu Pop-artu. Lucjan Mianowski (1933-2009) obejmuje również wykłady.
Wykłady
14 marca, godz. 18.00 – Agnieszka Łakoma, Pop-art i fotorealizm w kręgu grafików Krakowa
Analiza awangardowych tytułów i tendencji w twórczości graficznej Włodzimierza Kunza, Wojciecha Krzywobłockiego, Lucjana Mianowskiego oraz Jacka Marii Stokłosy.
Agnieszka Łakoma – historyk sztuki, doktorantka na wydziale grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Członkini Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki
11 marca, godz. 18.00 – Samuel Nowak, Kultura popularna jako twórcza niesubordynacja
Omówienie strategii omijania, unikania i oporu na których opierają sie praktyki popularne. Będzie m.in. o umowie ACTA, portalach plotkarskich i nawykach konsumenckich.
Samuel Nowak – doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Interesuje się teorią mediów w ujęciu kulturoznawczym. Stypendysta m.in. Tokyo Foundation, Rektora UJ, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
9 maja, godz. 18.00 – Katarzyna Podniesińska, Pokonywanie oporu materii. Działalność artystyczna Lucjana Mianowskiego
Różnorodność języków artystycznych obecnych w sztuce Lucjana Mianowskiego jako sposób komunikowania się z widzem.
Katarzyna Podniesińska – kurator wystawy, kustosz w Dziale Grafiki Muzeum Narodowego Krakowie. Wspólnie z Magdaleną Czubińską przygotowywała wystawy Aliny Kalczyńskiej, Danuty Leszczyńskiej-Kluzowej oraz grafiki polskiej z Muzeum w Chicago, autorka wystawy Adam Marczyński, miedzy metaforą, a konkretem
Kurator: Katarzyna Podniesińska
Koordynator: Grażyna Kulawik
Wystawa odbywa się w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki – Kraków 2012.
Wystawa czynna do 3 czerwca 2012 r.
Muzeum Narodowe w Krakowie
Gmach Główny
al. 3 Maja 1