14 kwietnia 2012 roku w Teatrze Wielkim Opery Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera wieczoru baletowego Polskiego Baletu Narodowego w trzech częściach zatytułowanego Opowieści biblijne.
Program wieczoru baletowego w trzech częściach
Dyrygent: Jakub Chrenowicz
I. Syn marnotrawny
Balet w trzech obrazach
Choreografia: George Balanchine
Muzyka: Siergiej Prokofiew
Realizacja baletu: Paul Boos
Scenografia: Georges Rouault
Światła: Marc Heinz
Prapremiera: 21 maja 1929 r., Les Ballets Russes de Diaghilev, Paryż
Premiera polska: 14 kwietnia 2012 r. , Polski Balet Narodowy, Warszawa
II. Kain i Abel
Balet w jednym akcie
Choreografia: Emil Wesołowski
Muzyka: Andrzej Panufnik
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Paweł Grabarczyk
Światła: Marc Heinz
III. Sześć skrzydeł aniołów
Balet w jednym akcie
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Muzyka: Antonio Vivaldi, Johann S. Bach, Giovanni B. Pergolesi
Muzyka elektroniczna: Prasqual
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Paweł Grabarczyk
Światła: Marc Heinz
Projekcje: Ewa Krasucka
Solo wokalne: Kamila Kułakowska i Agnieszka Rehlis
Syn marnotrawny Siergieja Prokofiewa czerpie temat z przypowieści ewangelicznej św. Łukasza. Paryska prapremiera w choreografii George’a Balanchine’a (1929) była ostatnim z wielkich osiągnięć Baletów Rosyjskich Diagilewa. W tej wersji dzieło weszło do kanonu repertuarowego współczesnego baletu i trwa na scenach świata do dnia dzisiejszego.
Nadszedł czas, aby poznała je również polska publiczność. Wciąż powracają także na scenę baletową bohaterowie Księgi Rodzaju. Znana była swego czasu adaptacja choreograficzna Kaina i Abla zrealizowana w Berlinie Zachodnim przez Kennetha MacMillana, dla którego muzykę zestawił ze swoich utworów symfonicznych polski kompozytor Andrzej Panufnik.
Nasz teatralny choreograf Emil Wesołowski postanowił podążyć tym samym tropem. Zaproponuje jednak własną wersję odwiecznego mitu, z nieco innym wyborem muzyki Panufnika. Kolejną nowością w tym wieczorze będzie balet Jacka Przybyłowicza Sześć skrzydeł aniołów, gdzie choreograf zamierza nawiązać w poetycki sposób do jeszcze innego biblijnego przesłania, sięgając przy tym do wielkiej muzyki barokowej.
Stary i Nowy Testament – święte księgi cywilizacji europejskiej, zapis wierzeń, prawd uniwersalnych i przypowieści, niewyczerpane źródło inspiracji dla twórców kultury. Nowy spektakl Polskiego Baletu Narodowego będzie propozycją wspólnej refleksji na wybranymi motywami biblijnymi.
Teatr Wielki – Opera Narodowa
Plac Teatralny 1
Warszawa