Do 29 czerwca 2012 roku w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu można oglądać wystawę Zbigniewa Gostomskiego.
Wśród prezentowanych dzieł można zobaczyć między innymi cykl Dom – sześć ascetycznych w formie, jarzących się błękitnym światłem neonów, których zarysy przypominają kontury pomieszczeń. Eksponowane prace pochodzą m.in. z kolekcji Fundacji Signum w Poznaniu, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu oraz Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu.
W powstałych w XXI wieku dziełach prezentowanych na wystawach, w różnych konfiguracjach, pod wspólnym tytułem Dom, artysta podsumowywał wcześniejszą problematykę, zaskakując różnorodnością form malarskich wypowiedzi i wielością kontekstów. Rysunki, obrazy, rzeźba pokazywane były wraz z granatowymi taflami rozświetlonymi niebieskimi neonami. Autor przywoływał przy tej okazji średniowieczny czterowiersz przekazywany sobie przez mistrzów kamieniarskich w okresie gotyku: Punkt w Kole/ Mieszczący się w Kwadracie i Trójkącie. Znasz ten punkt? W takim razie wszystko w porządku;/ Nie znasz go ? W takim razie wszystko na próżno! Ów punkt będący największym sekretem dawnych majstrów odnieść można tak do tajemnicy twórczości, jak i odbioru sztuki. Gostomski gra znaczeniami, zmuszając widza do poszukiwania punktów, które decydować mają o wartości jego dzieła. Tworzy zamknięte i otwierające się przestrzenie, w których konstatacja stanów rzeczy przebiegać może od pojedynczych mikroelementów aż do totalnego kontekstu oddziaływania wnętrza i zewnętrza.
Lech Stangret, Zbigniew Gostomski. Ad rem, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom 2012 (fragment książki)
Zbigniew Gostomski – urodził się w 1932 roku w Bydgoszczy. Jest malarzem, twórcą artystycznych eksperymentów, artystą konceptualnym, fotografikiem, profesorem ASP w Warszawie. Choć jego twórczość przybierała bardzo różne formy, jej cechą dominujacą jest konsekwentna dyscyplina i rygor konstrukcji plastycznych, w czym widać wyraźnie tradycję polskiego konstruktywizmu. W latach 60. tworzył czarno-białe reliefy op-art, tzw. Przedmioty optyczne, w których zajmował się analizą iluzyjności przestrzeni, kontrastów światła i cienia. Późniejsze prace Zbigniewa Gostomskiego przybierały często formę environments i czerpały inspirację z różnych kierunków artystycznych (sztuki kontekstualnej w aranżacji Zaczyna się we Wrocławiu, language art w Ulissesie, konceptualizmu w 10 Obrazach).
Wystawa Zbigniewa Gostomskiego
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu
ul. Domagalskiego 5
Wystawa potrwa do 29 czerwca