19 lipca 2012 roku we Wrocławiu rozpocznie się 12. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty. W ramach wydarzenia odbędzie się retrospektywa kina eksperymentalnego Petera Tscherkassky’ego i Eve Heller.
Gościem i bohaterem retrospektywy będzie Peter Tscherkassky – pochodzący z Austrii wybitny twórca eksperymentalny, tworzący przede wszystkim found footage films, czyli dzieła kompilacyjne zmontowane z istniejących już materiałów audiowizualnych, a także kurator wystaw i festiwali, wykładowca i autor publikacji poświęconych kinu eksperymentalnemu.
Wielowymiarowe, złożone dzieła Tscherkassky’ego pokazywane na dziesiątkach światowych festiwali i w prestiżowych galeriach, są realizowane tradycyjną metodą ręcznego montażu – na stole montażowym i w fotograficznej ciemni. Dla Tscherkasskiego liczy się bowiem materialność taśmy filmowej, co w czasach powszechnej digitalizacji może wydawać się anachronizmem. Jednak pracując w niezmienny warsztatowo sposób od ponad 20 lat, reżyser używa celuloidu jako materiału, który poddaje montażowym eksperymentom, chcąc odpowiedzieć na pytania dotyczące limitów estetycznych języka filmowego.
W swojej twórczości Tscherkassky łączy wiele najważniejszych dla austriackiej awangardy wątków – zainteresowanie materią celuloidowej taśmy, wykorzystanie materiałów archiwalnych (found footage), powtarzalność. W jego efektownych, nakręconych w rzadkiej dla kina eksperymentalnego drogiej, technice szerokoekranowej, świat przedstawiony w filmie związany jest nierozerwalnie z samym nośnikiem, na którym istnieje. Zostało to pokazane w jego najsłynniejszej pracy Outer Space, w której horror młodej dziewczyny uwięzionej w opustoszałym domu przenosi się na filmową taśmę, która zaczyna pulsować gwałtownie deformując obraz, wchodząc niejako w rolę niewidzialnego psychopaty.
We Wrocławiu widzowie zobaczą również filmy Eve Heller. Reżyserka, wykorzystując technikę found footage, w swoich filmach skompilowanych z istniejących materiałów audiowizualnych ujawnia specyficzne właściwości zwykle czarno-białej taśmy 16 mm, choć – jak w Ruby Skin – pracuje także z kolorem. Przy tworzeniu zaskakujących metafor, poetyckich, sennych obrazów spowalnia ruch, używa rozbłysków światła, podwójnej ekspozycji, powiększonego za pomocą drukarki optycznej ziarna. Materia filmowa jest dla niej źródłem nieustannej inspiracji.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty
Od 19 do 29 lipca
Wrocław