Od 3 do 24 czerwca w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie można oglądać wystawę czasową Surowe formy, prezentującą bioart, czyli kierunek artystyczny, w którym nauka spotyka się ze sztuką.
Surowa forma, surowa materia. Jak rozumieć ową surowość zawartą w tytule? Nasuwają się tu dwie interpretacje. Jedna – biologiczna: życie to surowa forma – surowa w sensie multipotencjalna, nieukształtowana. Biologia to rodzaj inżynierii, która nadaje jej kształt poprzez proces ewolucji, selekcji naturalnej. Jednak dziś to także ludzie, uprawiana przez nich nauka, a zwłaszcza nauki biotechnologiczne, zajmują się rzeźbieniem nowych form życia w surowej materii.
W laboratoriach na całym świecie biomasa żyjących wyabstrahowanych komórek i tkanek sięga rzędu tysięcy ton. To specyficzne formy życia, mieszkańcy inkubatorów i szalek Petriego, którzy nigdy nie staną się zintegrowaną częścią żadnego samodzielnego organizmu. Ze względu na sposób, w jaki żyją, nie pełnią już swoich pierwotnych funkcji i wymykają się tradycyjnej klasyfikacji organizmów. Artyści proponują nazwać te żyjące fragmenty mianem the extended body, czyli ciałem rozszerzonym. Ciałem, które wykracza poza granice indywidualnego organizmu i gatunku.
To Neożycie. Formy pół-żywe. Wyrzeźbione z żyjących i jednocześnie nie żyjących materiałów. Są nowymi formami lokującymi się na niejasnej granicy między żyjącym i nie żyjącym, urodzonym i sztucznie stworzonym. Formy surowe także w takim sensie, że pozbawione kulturowego kontekstu. Trudne do zaklasyfikowania w znanych strukturach poznawczych.
Artyści dostrzegli w hodowlach tkankowych potencjał rzeźbiarski i performatywny. Tak narodził się nowy kierunek sztuki: bioart. Jego celem jest stawianie trudnych pytań etycznych o rozwój nauki, a zwłaszcza biotechnologii. Próba ponownego zdefiniowania pojęcia życie wobec osiągnięć biologii syntetycznej.
Artyści:
Oron Catts i Ionat Zurr są czołowymi przedstawicielami bioartu. W 1996 roku założyli Tissue Culture & Art Project przy Uniwersytecie Zachodniej Australii. W 2000 roku powołali do życia, przy tym samym Uniwersytecie, laboratorium SymbioticA, umożliwiające badania artystom i naukowcom. W swojej działalności dotykają takich tematów jak bioetyka, inżynieria genetyczna i biotechnologia. Podejmują zarówno kwestię możliwości, jak i zagrożeń, jakie stwarza współczesna nauka, starając się przy tym oswoić uprzedzenia i lęki.
Na wystawie Surowe formy (Crude life) zobaczyć można 10 ich retrospektywnych projektów, na które składają się trzy prace z elementami żywymi oraz projekty dokumentacyjne (obiekty i fotografie).
Surowe formy (Crude life)
Wystawa czynna od 3 do 24 czerwca 2012 roku
Centrum Nauki Kopernik
Warszawa