W programie tegorocznej edycji Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, po raz pierwszy w historii, znalazło się kino sztuk walki. Festiwal potrwa od 24 do 30 października w Warszawie.
Victor Vu, z pochodzenia Wietnamczyk, wychował się w Stanach Zjednoczonych. Jest jednym z wietnamskich reżyserów, którzy powrócili do rodzinnego kraju po to, aby wspomóc swoim talentem podnoszący się z upadku przemysł filmowy. List pisany krwią (Blood Letter / Thiên mệnh anh hùng, Wietnam, 2012), którego europejska premiera będzie miała miejsce na Pięciu Smakach, to pięknie sfilmowana, oparta na popularnej powieści autorstwa Bui Anh Tan, historia ocalałego z masakry potomka rodu mandaryńskiego, którego rodzinę niesłusznie oskarżono o zabicie króla. Wychowany w położonym na odludziu klasztorze, Nguyen Vu zdobył mistrzostwo w sztukach walki, ćwicząc pod okiem buddyjskiego mnicha. Kiedy tylko dowiaduje się prawdy o swojej przeszłości wyrusza po sprawiedliwość. Uważany przez krytyków za pierwszy w historii Witenamu film w gatunku dedykowanym walce mieczami – kiem hiep – film Vu przebojem zdobył wietnamską publiczność.
Czekolada (Chocolate, Tajlandia 2008) w reżyserii Prachayi Pinkaewa to opowieść o autystycznej nastolatce – Zen, która obserwując adeptów szkoły tajskiego boksu i oglądając filmy sztuk walki posiadła genialne umiejętności w tej dziedzinie. Zen jest córką szefa japońskiej yakuzy i byłej kochanki jednego z tajskich bosów mafii. Przypadkowo, próbując pomóc chorej matce, ona i nastoletni brat matki przywołują duchy przeszłości… W roli głownej zadebiutowała w filmie Yanin Yeeja Vismistananda, mistrzyni taekwondo. Autorem spektakularnej choreografii scen walk był legendarny Panna Rittikrai, mentor gwiazdy tajskiego kina sztuk walki – Tony’ego Jaa. Z obydwoma Prachaya Pinkaew pracował już wcześniej wielkrotnie, m.in. przy serii Ong Bak.
Trzecia część tej trylogii – Ong Bak 3 (Tajlandia, 2010), wyreżyserowana przez Tony’ego Jaa i Pannę Rittikrai – będzie miała polską premierę na festiwalu. Skazany na śmierć Tien w ostatniej chwili zostaje ułaskawiony. Jednak skatowany do nieprzytomności, zostaje prawie kaleką. Złamany, gotowy na odebranie sobie życia, poddaje się, prowadzonemu przez buddyjskiego mistrza, specjalnemu duchowemu i fizycznemu treningowi, który ma oczyścić jego karmę i umysł z negatywności. Tak przygotowany może stawić czoło swojemu odwiecznemu wrogowi.
Xu Haofeng zrealizował Tożsamość miecza (The Sword Identity / Wo kou de zong ji, Chiny 2011) na podstawie swojej powieści. Jest również autorem montażu i choreografii walk w filmie, który jest wyjątkowym połączeniem dramatu, komedii oraz traktatu filozoficznego. Dwaj żołnierze próbują upowszechnić wynalezioną przez swojego generała broń – wyjątkowy miecz, inspirowany mieczami japońskimi – dzięki której armia chińska pokonała ostatecznie japońskich piratów. Jednak skostniali mistrzowie czterech obowiązujących szkół sztuk walki nie zgadzają się na otwarcie kolejnej. Oskarżeni o bycie japońskimi piratami żołnierze postanawiają wywalczyć miejsce dla swojej szkoły. W filmie, w jednej z głównych ról pojawił się Yu Chenghui – jeden z najsłynniejszych w Chinach mistrzów i trenerów wushu, grający m.in. w trzech częściach Klasztoru Shaolin.
W sekcji Atak Wodnego Smoka pokazany zostanie również Bunohan (Bunohan. Return to Murder, Malezja 2011) w reżyserii Daina Saida – jeden z hitów malezyjskich box-office’ów. To hipnotyzująca obrazem, brutalna opowieść o zbrodni i tajemnicach. Bokser, który uciekł z ringu podczas pojedynku na śmierć i życie, podążający jego śladem zabójca, skorumpowany biznesmen – trzej bracia rozdzieleni przez czas i wzajemną niechęć powracają do rodzinnej wsi. Sekrety rodzinne odkryte przed nimi przez ojca potęgują przemoc i przynoszą śmierć.
Festiwal Filmowy Pięć Smaków
24-30 października 2012 r.
Kino Muranów, Kino Praha
Warszawa
27-30 października 2012 r.
Kino Helios Nowe Horyzonty
Wrocław