14 listopada w Galerii Labirynt w Lublinie odbędzie się pokaz wideo Marina Abramović & Ulay.
Pokaz dokumentacji wideo działań artystycznych najpopularniejszego duetu w historii sztuki performance: Mariny Abramović i Ulaya. Artyści poznali się w 1975 roku w Amsterdamie, przez kolejne lata podróżując po całym świecie wspólnie wykonali liczne performances, m.in. słynną serię pt. Relation Work. Ze względu na bliską relację jaka ich łączyła, działania te miały głęboko osobisty i emocjonalny charakter.
W programie:
- Freeing the Body (indywidualna praca Mariny Abramović)
- Relation in Space (Abramović & Ulay, praca z cyklu Relation Work)
- Kaiserschitt (Abramović & Ulay, praca z cyklu Relation Work)
- Imponderabilia (Abramović & Ulay, praca z cyklu Relation Work)
Freeing the Body (1976, Mike Steiner Gallery, Berlin) – to 6-godzinny performance, podczas którego Marina Abramović z zakrytą czarnym materiałem twarzą, poruszała się zgodnie z rytmem wybijanym przez afrykańskiego bębniarza. Z każdą godziną artystka traciła siły, aż do utraty przytomności.
Relation in Space (1976, Wenecja) – to 58-minutowy performance wykonany przez Abramović i Ulaya na weneckim Biennale. Dwa ciała wielokrotnie przechodzą, dotykając siebie. Przy dużej prędkości zderzają się – tak opisała performance Abramović. W Relation in Space – jak i w pozostałych performance’ach z serii Relation work – obowiązywała zasada: Bez próby, bez przewidywanego końca, bez powtórki.
Kaiserschitt (1978, Wiener Reitinstitut, Wiedeń) – punktem wyjścia performance’u była trójkątna konstrukcja łącząca dwójkę artystów i konia za pomocą długiej liny. Artyści odczuwali każdy ruch zwierzęcia, próbowali utrzymać równowagę i balans. W trakcie performance’ u Abramović i Ulay wykrzykiwali na zmianę: Nie mam nic do powiedzenia!, Zapytaj kogokolwiek!.
Imponderabilia (1977, Galleria Communale d’Arte Moderna, Bologna) – nadzy artyści, zwróceni do siebie twarzami stali nieruchomo w drzwiach wejściowych galerii. Publiczność, aby dostać się do środka, musiała przejść przez wąską przestrzeń między artystami. Każdy z przechodzących musiał zdecydować, do którego z artystów zwróci się twarzą. Po wejściu do galerii okazało się, że widzowie byli filmowani ukrytą kamerą, która rejestrowała ich reakcje.
Marina Abramović (ur. 1946, Belgrad) studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Belgradzie. Przez siedem lat była profesorem sztuki performance w Hochschule für Bildende Kunst w Brunszwiku, w 2004 roku otrzymała tytuł doktora honoris causa od Art Institute of Chicago. Jest laureatką Złotego Lwa dla najlepszego artysty (1997) na Biennale w Wenecji za instalację wideo/performance pt. Balkan Baroque.
Ulay (właściwie: Frank Uwe Laysiepen, ur. 1943, Solingen) do roku 1975 zajmował się głównie fotografią eksperymentalną i filmem. Znany jest głównie z prac, które wykonał w duecie z Mariną Abramović. Przez pięć lat był profesorem w Staatliche Hochschule für Gestaltung w Karlsruhe. Mieszka i pracuje w Amsterdamie.
Marina Abramović & Ulay
Pokaz odbędzie się 14 listopada 2012 roku o godzinie 19.00
Galeria Labirynt
ul. Grodzka 5a
Lublin