Od 13 grudnia w Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu będzie można oglądać wystawę State of images — Gábor Bódy.
Podczas gdy w Budapeszcie trwa wystawa State of Images: Zbigniew Rybczyński, organizatorzy zapraszają do WRO na wystawę prezentującą twórczość Gábora Bódy (1946-1985), wybitnego węgierskiego artysty-eksperymentatora, twórcy filmów, teoretyka i innowatora w obszarze myślenia wizualnego. Obecne prezentacje kontynuują serię wystaw Stand der Bilder — The State of Image, przygotowanych wspólnie przez WRO, berlińską Akademie der Künste i C3 Center for Culture & Communication (C3) w Budapeszcie, we współpracy z Collegium Hungaricum, Instytutem Polskim w Berlinie i ZKM Karlsruhe.
Wystawy dokonań wybitnych artystów eksperymentatorów, Rybczyńskiego i Bódy, przynoszą rewizję przekonań o dominacji artystycznej awangardy Zachodu, ukazując wpływ na jej rozwój wybitnych twórców z Europy Środkowej, jak również są znaczącym głosem w dyskusji o rozwoju języka sztuki współczesnej i miejscu mediów w tym procesie.
Bódy — filozof, poeta, lingwista, autor dramatów, znawca semiotyki. Jak żaden inny twórca w tym czasie, odkrył jakość nowej, prywatnej, intymnej jawności, która wyłania się wraz z użyciem medium wideo, metod jego dystrybucji oraz ich postrzegania. Bódy umieścił nowe media w tradycji literackiej praktyki. Jego filmy i prace wideo uwydatniają techniczną stronę obrazu, to jedyna w swoim rodzaju audiowizualna literatura.
Gábor Bódy (1946-1985) — twórca filmów, artysta, teoretyk, innowator w obszarze myślenia wizualnego. W latach 1964-1971 studiował filozofię i historię, później reżyserię filmową i telewizyjną na Akademii Dramatu i Filmu w Budapeszcie. W 1976 r. jego film z tezą, zatytułowany American Torso, zdobył pierwszą nagrodę na festiwalu w Mannheim. Jako członek Béla Balázs Studio organizuje The Film Language Series i tworzy eksperymentalną grupę K3. Kończy Cztery bagatele, zrealizowany za pomocą komputera film Psychokosmosy i pracuje dla telewizji. Jego drugi długometrażowy film, Narcyz i Psyche (1980), zdobywa wiele nagród i jest pokazywany na całym świecie.
W 1982 r. Bódy otrzymuje stypendium DAAD w ramach berlińskiego programu kulturalnego. Realizuje prace wideo oraz jest inicjatorem powstania ruchu INFERMENTAL, nowej międzynarodowej sieci komunikacji i dystrybucji artystycznej wykorzystującej kasety wideo. Wykładając zarówno na Węgrzech, jak i na Berlińskiej Akademii Filmowej (DFFB), pisze syntetyczną rozprawę zatytułowaną Atrybuty znaczeniowe w kinematografii, kończy swój trzeci film długometrażowy Nocne psa śpiewanie (1983), w którym sam gra główną rolę. Pracuje w Vancouver, gdzie tworzy: Albo-albo w Chinatown (1984), scenariusz do Ognistego anioła, powieść Psychotechnicum, kończącą trylogię filozoficzno-mityczno-lirycznychobrazów: De occulta philosophia, Dancing Eurynome oraz Novalis: Walzer. Pośmiertnie, na festiwalu Berlinale w 1986 r., zostaje uhonorowany nagrodą FIPRESCI za całokształt osiągnięć.
State of images — Gábor Bódy
Wernisaż: 13 grudnia 2012 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 3 lutego 2013 roku
Centrum Sztuki WRO
Widok 7
Wrocław