Ukazał się nowy numer kwartalinika Fragile, tym razem poświęcony zagadnieniu starości.
Anna Gregorczyk pisze:
Starszy człowiek, często schorowany, potrzebujący opieki, za ostatnie grosze kupujący prezent dla wnuka – ten dość wyświechtany stereotyp ustępuje już innym obrazkom: kijkom nordic walking, kursom komputerowym dla seniorów, aktywnym wczasom. Trwający obecnie Europejski Rok Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej ma zwiększyć szansę seniorów na samodzielność, godną starość, walczyć z ageizmem – w starzejących się społeczeństwach są to działania konieczne, zwłaszcza gdy chcemy kształtować odpowiedzialność młodszych pokoleń. Trzeba jednak podkreślić, że wizerunek ludzi starszych zmienia się w dużej mierze dzięki nim samym.
Ale czy rzeczywiście starość jest/bywa atrakcyjna? Biorąc pod uwagę swoistą mądrość, która jest dostępna wraz z wiekiem, można mówić o starości jako o szansie rozwojowej. Można podkreślać, że seniorzy po specjalnych treningach sprawności intelektualnych osiągają wyniki zbliżone lub wyższe w stosunku do osób młodych. Twórcy nieraz sięgają też po metodę subwersywnego przedefiniowania starości, aby ukazać ją w innym świetle. Czy nie jest to jednak syzyfowa praca? Ile trzeba jeszcze powiedzieć i pokazać, żeby wyzwolić starość? Jak to zrobić, nie przekreślając jej? Czy nie symptomatyczne jest uciekanie starości w młodość? Ale czy to nie przypadkiem Tuwimowski taniec dwóch Michałów?
W numerze:
List od Redakcji
- Kiedy zaczyna się starość – Piotr Szukalski
- Druga młodość starości – Beniamin Bukowski
Literatura
- Starość nasza powszednia. O przymiotach starości w polskiej prozie najnowszej – Anna Figa
- Śpij, moja Julio spokojnie; i ty, stary Wertherze. Jerzego Nasierowskiego subwersje mitów – Piotr Sobolczyk
- Gombrowicz dzieckiem czy starcem podszyty? Pomiędzy niedojrzałością a dojrzałością – Natalia Mrozkowiak-Nastrożna
- Dzieci skruszonej starości a (pop)kulturowa rzeczywistość. Wizja starości w listach do Drogiej pani Schubert Ewy Lipskiej – Barbara Englender
- Konieczne serio człowieka niemłodego. Nim zapadnie noc Michaela Cunninghama – Wit Pietrzak
- Poetyckość obrazów i obrazowość poezji Joanny Bąk – Michał Bryda
Sztuka
- Zmarszczki miasta – Patrycja Cembrzyńska
- Niczyje historie – Marta Lisok
- Rytualne mikronarracje fotograficzne. Miejsce fotografii w rytuałach rodzinnych – Anna Szołtysek-Grzesikiewicz
- Stara, zła i obrzydliwa. O toposie vetuli – Agata Stronciwilk
- Artvertising – Wojciech Panasiuk
Muzyka
- Znikanie. (Po)głosy starości – Dariusz Brzostek
- Formy – naturalna multimedialność (10). W oczekiwaniu na ostateczną pauzę – Michał Górczyński
- Wizja świata i sztuki Johna Cage’a. Spojrzenie na Overpopulation and Art w stulecie urodzin artysty – Bogusław Tondera
- The End? Unsoud 2012 – Piotr Tkacz
Teatr
- Z(re)miksować starych mistrzów – Karolina Wycisk
- Menopauzowy blues: gender, wiek i starzenie się w performansie Peggy Shaw Menopausal Gentleman – Grzegorz Stępniak
- Starość – radość! Starość jako przestrzeń radykalnego otwarcia na przykładzie kabaretu Kiki & Herb – Agnieszka Marek
Film
- Oblicza starej damy – Piotr Czerkawski
- Mów mi Mistrzu, czyli starość użytkowa – Ludwika Mastalerz
- Czy kino boi się starych lesbijek? O uniwersalności podwójnego wykluczenia – Magdalena Urbańska
- Ostatni kowboj – Miłosz Stelmach
Antropologia
- Śpiewające wdowy – Przemysław Piekarski
- Partia szachów z białym zającem w tle – Maria Magdalena Grzesiak
Fragile. Starość
nr 4 (18) 2012