Startuje kolejna edycja programu ScripTeast skierowanego do najlepszych scenarzystów z Europy Środkowo-Wschodniej.
W tegorocznej odsłonie weźmie udział 10 scenariuszy z ośmiu państw – w tym dwa napisane przez Polaków. Uczestników czeka rok niezwykle twórczej pracy pod okiem najlepszych, światowych scenarzystów, reżyserów i producentów. ScripTeast to renoma, a do udziału w programie kwalifikują się tylko najlepsi.
29 września w Sterdyni rozpoczęła się pierwsza sesja ósmej już odsłony programu ScripTeast. Spośród kilkudziesięciu nadesłanych scenariuszy zostało wybranych 10.
Za każdym razem wybór jest bardzo trudny. Co roku otrzymujemy kilkadziesiąt zgłoszeń, mimo wysokich wymagań, które stawiany aplikującym. W tym roku tylko ze Słowenii i Chorwacji mieliśmy kilkanaście zgłoszeń. Praktycznie mogliśmy mieć tylko słoweńsko-chorwacką grupę uczestników
– mówi Violetta Kamińska z Niezależnej Fundacji Filmowej, Dyrektor Generalny programu.
Przez kolejne miesiące, podczas dwóch sesji on-line, a także sesji stacjonarnych, w trakcie festiwali filmowych w Berlinie i Cannes, projekty będą dopracowywane pod okiem międzynarodowej grupy doradców kreatywnych oraz kierowników naukowych: Christiana Routha (wieloletni szef Europejskiego Funduszu Scenariuszowego programu Media, konsultant, wykładowca i ekspert developmentu scenariuszowego) i Toma Abramsa (profesor nadzwyczajny wydziału scenariusza i produkcji School of Cinematic Arts, UCS, scenarzysta i reżyser, autor scenariusza do nominowanego do Oscara filmu Shoeshine), którzy z projektem związani są od kilku lat.
Sesja w Sterdyni to tydzień niezwykle twórczej, intensywnej i owocnej pracy. Główny nacisk kładziony jest na indywidualny tok pracy nad każdym ze scenariuszy w trakcie spotkań jeden do jednego. Te spotkania to pierwsze zderzenie z międzynarodową opinią, bo doradcy pochodzą z różnych krajów i kultur.
To bardzo intensywna sesja. Zaczynamy wcześnie rano pokazami zrealizowanych filmów ScripTeast (10 projektów ScripTeast już zostało wyprodukowanych), potem indywidualne spotkania, case study doradców. Dyskusje trwają do późna w nocy. To taki scenariuszowy obóz kondycyjny: krew, pot i łzy (śmiech) A tak poważnie to ogromne wyzwanie dla autorów, którzy tę ogromną ilość opinii i uwag na temat zaprezentowanego draftu otrzymują nie tylko od doradców, ale również od współuczestników. To fantastyczne, że często to początek wspólnej pracy autorów, którzy wzajemnie sobie pomagają, a potem pracują wspólnie nad kolejnymi, nowymi projektami
– dodaje Violetta Kamińska.
Do końca grudnia potrwa sesja online, w trakcie której uczestnicy korzystając z konsultacji z doradcami i szefami naukowymi muszą napisać kolejną wersję scenariusza. Sesja w trakcie MFF w Berlinie to już początek promocji projektów a dla uczestników możliwość nawiązywania międzynarodowych kontaktów i szansa na wgłębienie się w funkcjonowanie rynku. Potem następuje czas na ostateczny szlif kolejnego draftu, który musi trafić do organizatorów do 5 kwietnia. Sesja kończąca program odbywa się w maju, podczas MFF w Cannes, gdzie Rada Artystyczna przyznaje Nagrodę ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego za Najlepszy Scenariusz. Spośród siedmiu nagrodzonych tym wyróżnieniem scenariuszy, cztery zostały już zrealizowane, a kolejne są w fazie produkcji.
Projekty zakwalifikowane do 8 edycji:
- Born in Vienne – Éva Pataki, Márta Mészáros, Zoltán Jancsó (Węgry)
- Holiday – Paweł Ferdek, Arkadiusz Milcarz (Polska)
- Kings’ Shift – Ignas Miškinis, Saulius Drunga (Litwa)
- Life Beats Reality – Andreea Vălean (Rumunia)
- Merican Chick – Evita Naušová, Viktor Tauš (Czechy)
- Ministry of Love – Pavo Marinković (Chorwacja)
- My Friend from Boeing – Matevž Luzar (Słowenia)
- My Name Is Damian – Suzana Tratnik, Maja Weiss (Słowenia)
- Not For Your Eyes – Agnieszka Trzos, Jarosław Sokół (Polska)
- Shakespeare as a Street Name – Valeri Yordanov (Bułgaria)
ScripTeast to program treningowy dla najlepszych scenarzystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Celem projektu jest pomoc autorom w udoskonaleniu napisanego już scenariusza, uczytelnienie jego przekazu dla międzynarodowej publiczności oraz zwiększenie jego marketingowego potencjału na etapie finansowania i dystrybucji. ScripTeast organizowany jest przez Niezależną Fundację Filmową przy wsparciu Programu Unii Europejskiej Media, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowego Centrum Kultury i Apple Film Production, we współpracy m.in. z Europejską Akademią Filmową, renomowanymi sieciami międzynarodowych producentów Producers Network i ACE, oraz Film New Europe i Final Draft.
ScripTeast
Od 29 września 2013 r.