16 kwietnia w warszawskim Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się dyskusja Nie mieszkam w Niemczech, mieszkam w Berlinie. Wezmą w niej udział przedstawiciele berlińskiego środowiska artystycznego – kuratorzy, dyrektorzy galerii oraz artyści. Będą rozmawiać o wielokulturowym fenomenie Berlina i niezwykle ciekawych wydarzeniach, odbywających się w stolicy Niemiec.
You too can be like us (Też możecie być tacy jak my) – plakaty z takimi hasłami widniały na ulicach Berlina kilka lat temu. Afisze zapowiadały serię wydarzeń w HAU – jednym z najciekawszych teatrów w mieście. Slogan był cytatem z amerykańskich programów re-edukacji i denazyfikacji, które alianci wprowadzali w Berlinie i w całych Niemczech po 1945 roku, aby normalizować społeczeństwo. Dziś takie same hasło mogłoby sławić raczej niesamowitą aurę, którą miasto zyskało po reunifikacji. Berlin – jako najbardziej zachodnia stolica Wschodu i najbardziej wschodni przyczółek zachodu, jest wciąż jednym z najbardziej fascynujących, historycznie złożonych, progresywnych i jednocześnie zrelaksowanych europejskich miast. Jako jeden z niemieckich landów miasto ma jednocześnie status republiki.
Nagromadzenie lokalnych sprzeczności jest wyjątkowe: nadprodukcja sztuki, która sprawia, że w piątek wieczorem chcesz raczej zostać w domu, pałac pruski, który ma być odtworzony w centrum miasta, na miejscu dawnego parlamentu NRD, kawiarnia na szczycie wieży telewizyjnej, której pełen obrót przed 1989 zajmował 60min, a dziś tylko 30, snobizm na poor and sexy w mieście, które jest jednocześnie stolicą najlepiej prosperującego kraju Europy; Einheit – retoryka zjednoczenia, która objawia się w najeździe Szwabów na Prenzlauerberg; post-narodowa atmosfera tolerancji wobec coraz większej ilości mieszkańców nie-mówiących po niemiecku, i wreszcie heterogeniczna i często uparcie dysfunkcyjna tkanka miejska.
W dyskusji o wielokulturowym fenomenie współczesnego Berlina udział wezmą Natasha Ginwala, członkini zespołu 8. Berlin Biennale, Bonaventure Ndikung, założyciel i dyrektor Savvy Contemporary w Berlinie, Alya Sebti, kuratorka 5. Marrakesh Biennale, Angelika Stepken, dyrektorka Villa Romana w Florencji, kuratorka wystawy Future Perfect, a także – via skype – Juan Gaitan, kurator 8. Berlin Biennale.
Rozmowa jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie Future Perfect. Contemporary Art from Germany / Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec, która jest jedną z największych ekspozycji poświęconych najnowszej sztuce zza naszej zachodniej granicy, jaką w ostatnim czasie prezentowano w Polsce. Wystawa składa się z niemal 80 obiektów stworzonych przez 16 artystów. Kuratorzy Angelika Stepken i Phillip Ziegler zebrali prace twórców młodego i średniego pokolenia – urodzonych między 1958 a 1980 rokiem – którzy skupiają się na zagadnieniach związanych z jednostką i jej tożsamością w kontekście społecznym, kulturowym oraz politycznym. Wszyscy prezentowani podczas wystawy artyści skłaniają widzów do twórczej interpretacji przeszłości i myślenia o tym, co niesie przyszłość.
Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec jest najnowszą wystawą objazdową organizowaną przez ifa (Institut für Auslandsbeziehungen). Dzięki współpracy z Goethe-Institut i Centrum Sztuki Współczesnej Warszawa jest pierwszym miejscem, w którym zaprezentowano ekspozycję.
Prowadzenie spotkania: Joanna Warsza, kuratorka programu publicznego Manifesta 10 w Petersburgu.
Spotkanie odbędzie się z angielsko-polskim tłumaczeniem symulatnicznym.
Rozmowa Nie mieszkam w Niemczech, mieszkam w Berlinie towarzysząca wystawie Future Perfect. Contemporary Art from Germany / Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec
Odbędzie się 16 kwietnia 2014 roku, o godzinie 19.00
Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2
Warszawa