23 października 2009 roku o godzinie 19.00 odbędzie się uroczyste otwarcie wystawy Mariusza Warasa i Krzysztofa Topolskiego Fabryka / Factory. Spotkanie pomiędzy wizualnym artystą i eksperymentalnym muzykiem zaowocowało niezwykle ciekawą i przewrotną propozycją artystyczną. Przygotowana wspólnie przez Mariusza Warasa i Krzysztofa Topolskiego spektakularna instalacja site – specific to model fabryki, opracowany specjalnie do największego wnętrza Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.
Dla każdego z twórców realizacja ta jest eksperymentem. Artysta wypowiadający się przede wszystkim na powierzchni dwuwymiarowych murali tworzy olbrzymi, trójwymiarowy obiekt; Arszyn natomiast kreuje swego rodzaju interface, umożliwiający interaktywne zaangażowanie odbiorcy, oferujący możliwość tworzenia indywidualnej ścieżki dźwiękowej. Gigantyczna, poruszana silnikami fabryka zajmie przestrzeń w instytucji poświęconej sztuce współczesnej, dodając tym samym ironiczny komentarz do mechanizmów produkcji artefaktów i polityki kulturalnej.
Fabryka m-city nie produkuje, nie ma utylitarnych celów, a jednak działa na zmysły i poprzez swój ogrom jest w stanie uświadomić przemiany, którym podlega współczesna kultura. Fabryka nie potrzebuje nawet pracowników. Jej bieg regulowany jest dzięki silnikom, które nie wymagają szczególnej atencji. Widmowy charakter całej instalacji objawia pewną nieokreśloną grozę skrywaną za fasadą fabryki i prognozami o krążącym widmie końca pracy fizycznej.
Realizacja zwraca uwagę na panujące współcześnie przekonanie, że praca fizyczna zanika. Koniec pracy, który wieścił Jeremy Rifkin, nigdy jednak nie zaistniał – jej ośrodki uległy przemieszczeniu. Tradycyjna fordowska fabryka zniknęła, a maszyny zostały wysłane do Chin. Byli robotnicy zostali poddani redukcji i reedukacji, a ich praca odbywa się obecnie gdzie indziej. Fabryka wyobraża więc odchodzące w przeszłość w Europie mitologie związane z uprzemysłowieniem i jego rewolucyjnym wymiarem. Lecz czy współczesne muzeum nie jest w kilku aspektach podobne do tradycyjnej przestrzeni produkcji? Być może fabryka i właściwe jej zasady działania zostały rozszerzone na całą społeczną przestrzeń, a Wyjście z fabryki już nie jest możliwe. Ucieczka od produktywności to jedyny sposób na przeciwstawienie się neoliberalnemu porządkowi.
Mariusz Waras urodził się w 1978 w Gdyni. Ukończył Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie obecnie jest asystentem prof. zw. Jerzego Ostrogórskiego w pracowni malarstwa. Jest autorem kilkuset murali w ramach autorskiego projektu m-city. Głównym motywem w jego twórczości jest pejzaż miejski. Jego prace można zobaczyć między innymi w Warszawie, Gdańsku, Berlinie, Paryżu, Budapeszcie, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Bolzano, Londynie, Pradze, a także w galeriach – wystawy indywidualne m.in. w poznańskim Arsenale (2005) oraz w CSW Łaźnia (2006). W wolnych chwilach jest kuratorem galerii billboardowej 238×504 w Gdyni oraz archiwistą / kolekcjonerem polskiej sztuki ulicy. Zawodowo grafik – wolny strzelec, wielokrotnie nagradzany w konkursach.
Krzysztof Topolski aka Arszyn urodził się w 1973. Nagrywa solo oraz w duecie z Emiterem. W 1998 był jednym z założycieli Pracowni Ludzie Gdańsk, współtworzył również grupę Ludzie. Udzielał się także w zespole Kobiety, w projekcie RogulusXSzwelas oraz w Dzieciach Kapitana Klossa. Jest pomysłodawcą cyklu wykładów popularyzatorskich Muzyka współczesna dla gospodyń domowych. Organizował takie projekty jak: Warsztaty Piezo oraz Roślinki, owoce i kwiatki w CSW Łaźnia oraz warsztatów dźwiękowych pt.: Kapusta w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy; prowadził również warsztaty słuchania oraz ekologii akustycznej. Występował na takich festiwalach jak Stimul, Plain, Turning Sounds, Unsound, Alt+F4. Stypendysta Museums Quartier w Wiedniu. Jest organizatorem projektu Audio Tourism Kaliningrad-Gdańsk oraz autorem muzyki do spektaklu Klątwa Stanisława Wyspiańskiego w reż. Łukasza Kosa. W ramach stypendium z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2007 zrealizował projekt: Arszyn_Emigrant.
Kurator: Daniel Muzyczuk
Wystawa czynna od 24 października do 17 stycznia 2010 roku