15 października 2009 roku o godzinie 18.00 w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie odbędzie się wykład i dyskusja na temat futuryzmu. Dyskusja towarzyszy wystawie Collezionare il futurismo. Carte futuriste na 100-lecie narodzin futuryzmu. Dlaczego głosząc pogardę dla kobiet futuryzm staje się prądem awangardowym, do którego należała największa ich liczba? Czym dla kultury i sztuki XXI w. Może być futuryzm widziany w historycznej perspektywie? Na tak postawione pytania będą próbowali udzielić odpowiedzi: Przemysław Strożek (Instytut Sztuki PAN) i Tomasz Kireńczuk (Instytut Europeistyki UJ).
20 lutego 2009 roku minęło sto lat od czasu, kiedy Filippo Tommaso Marinetti ogłosił na łamach paryskiego dziennika Le Figaro Akt Założycielski i Manifest Futuryzmu. Data publikacji manifestu powszechnie uznana została za początek gwałtownej rewolucji polityczno-artystycznej. Futurystyczny zryw, sławiący szybkość maszyny, policzek i pięść, zainicjował świadome wychodzenie artystów na ulice, celowe wyprowadzanie sztuki z muzeów; sztuki, która na wojennym froncie ochrzczonym mianem jedynej higieny świata, budować miała na zgliszczach starych form odartą z jakiejkolwiek tradycji nowoczesność. Wraz z futuryzmem budził się do życia XX wiek oraz świadomość wtopienia w technologiczny pęd nowoczesności.
Futuryzm – ze względu na swoje koneksje z faszyzmem odsunięty po II wojnie światowej na margines międzynarodowych debat o sztuce – dziś traktowany jest jako jeden najważniejszych ruchów polityczno-artystycznych XX w. Bogaty w paradoksy, do dziś skrywa wiele niewyjaśnionych tajemnic, które są przedmiotem licznych dyskusji: W jaki sposób ruch polityczno-artystyczny, nawołujący do niszczenia dóbr narodowych, tradycji i historii może cechować radykalny nacjonalizm?
Czy Marinetti rzeczywiście poparł z entuzjazmem faszyzm, skoro Mussolini nawoływał naród do odbudowy Cesarstwa Rzymskiego? Czy rzeczywiście utopijne marzenie Marinettiego o złączeniu człowieka z maszyną nie budziło kontrowersji wewnątrz ruchu? Dlaczego, nawołując do zburzenia Watykanu i potępienia chrześcijaństwa, futuryści podpisali manifest sztuki sakralnej? Dlaczego marginalizowali fotografię i film, skoro były to zupełnie nowe dziedziny sztuki, a także najbliższe duchowi technologicznego postępu?
15 października 2009 roku, godzina 18.00, sala Kino/Audytorium CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, Warszawa