Od 17 października w zielonogórskim BWA można oglądać wystawę prac Jana Tomzy-Osieckiego pt. Undoing Objects.
Proces oswajania przedmiotów przez człowieka staje się coraz mniej zauważalny. Nawet jeśli ich forma się zmienia, przyzwyczajeni do ich obecności, przestajemy je wyraźnie dostrzegać. Pozostają częścią naszego otoczenia, a ich elementy spoczywają unieruchomione pod powierzchnią kolejnych warstw. Istotną rolę odgrywa w nich także dotyk, jako najbardziej podstawowy aspekt pozwalający zdefiniować przestrzeń oraz dźwięk, który staje się dodatkowym bodźcem dla doznań fizycznych i generowania emocji.
Wystawa jest okazją do zaprezentowania nowej pracy Jana Tomzy-Osieckiego. Odnosi się do procesu nieustannej zmiany, która zachodzi w najbliższym otoczeniu znanych form przy założeniu, że zasadniczym elementem kontaktu z nimi jest potrzeba ponownego odkrywania ich właściwości. Instalacje artysty powstają na drodze eksperymentów z zakresu akustyki i fizyki dźwięku. Te formy, chociaż wywodzą się z rzeźby i wskazują na zainteresowanie relacjami z obiektem, a także ujawniają fizyczne i pozamaterialne charakter przedmiotu, kierują jednak uwagę na relację ze środowiskiem zmieniającym się pod wpływem odpowiednich elementów i ich współzależności.
Kurator: Romuald Demidenko
Jan Tomza-Osiecki (ur. 1985) jest absolwentem Wydziału Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w pracowni Adama Myjaka (2012). Studiował również na University College Falmouth oraz w SAE Institute London na kierunku inżynierii dźwięku. Występował w klubie Jazzgot oraz w Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, a jego prace były prezentowane na wystawach indywidualnych w Fundacji Sztucznej i galerii Suffit. Podczas swojej rezydencji w School of Visual Arts w Nowym Jorku stworzył instalację dźwiękową ISPC – Integration of Sonic and Physical Composition, w której wykorzystał interaktywne sprzężenia basowe, a dzięki zastosowaniu elementu dotykowej interakcji, do której włącza odbiorcę, zanegował inercję martwego obiektu jako statycznej kompozycji. Specjalnie zaprojektowane i wykonane z drewna lutniczego instrumenty, zmieniają swoje właściwości, intensyfikują natężenie i jakość dźwięku, który dobiega ze środka zgodnie z intencją użytkownika a ich brzmienie wydobywa się za pomocą płaskich, badawczych mikrofonów.
Jan Tomza-Osiecki, Undoing Object
Wernisaż: 17 października 2014 roku, godz. 19.00
Wystawę można oglądać do 16 listopada 2014 roku
BWA w Zielonej Górze