Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza w poniedziałek 9 maja o godz. 19.00 na otwarcie wystawy: Anri Sala (Albania/Francja) – wideo, fotografia.
Wystawa albańskiego artysty Anri Sala w CSW jest pierwszą prezentacją dzieł tego twórcy w Polsce. Prace Anri Sala realizowane w różnych częściach świata, nieustannie wymykają się utartym kategoriom i schematom. Artysta ur. 1974 w Tiranie, wykształcony w Akademii Sztuk Pięknych w Tiranie w zakresie malarstwa, następnie w École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs w Paryżu i Le Fresnoy, Studio National des Arts Contemporains, Tourcoing (film i wideo) łączy w swoich pracach dwa obszary sztuki – ruchomego obrazu i malarstwa.
Jego urzekające wizualnie dzieła są z jednej strony wnikliwą analizą kultury i uwarunkowań człowieka zdeterminowanego przez miejsce i kontekst polityczny, z drugiej strony rozważaniami nad możliwościami języka obrazu, kodami wizualnej komunikacji i strukturą filmowej narracji. Obecnie Anri Sala przebywa na rocznym stypendium dla artystów DAAD w Berlinie. W ostatnim czasie wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie i miał wystawę indywidualną w Museum Boijmans van Beuningen w Rotterdamie. W 2004 miał wystawy indywidualne w The Art Institute of Chicago, Marian Goodman Gallery w Nowym Jorku, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris / ARC w Paryżu, Deichtorhallen w Hamburgu, Hauser & Wirth w Londynie. Wystawiał również w Kunsthalle w Wiedniu (2003), Dallas Museum of Art (2002), De Appel w Amsterdamie (2000), MAMCO w Genewie (2000). Anri Sala został nagrodzony Young Artist Prize na weneckim Biennale w 2001. Jest reprezentowany przez paryską galerię Chantal Crousel, Hauser & Wirth (Zurych–Londyn) i Marian Goodman (Nowy Jork-Paryż).
W ramach wystawy pokazane zostaną m.in. Dammi i colori (2003), film o utopijnym projekcie pomalowania budynków w Tiranie zainicjowanym przez burmistrza – malarza, pracę Mixed Behaviour (2003) zrealizowaną w noc sylwestrową również w stolicy Albanii. Niektóre z prezentowanych filmów Anri Sala, skonstruowane są w oparciu o zjawiska świetlne zaobserwowane w przyrodzie, np. reakcje krabów na światło latarki w Ghost games (2002), Blindfold (2002) z zarejestrowanym wschodem słońca odbitym w miejskich billboardach, czy Time after time (2004) – praca w której z ciemności co pewien czas, wyłania się postać konia rozświetlona reflektorami samochodu. Zrealizowany w Senegalu Làkkat (2004) to analiza mechanizmu zanikania niektórych słów w języku Wolof na określenie barw, w którym paradoksalnie istnieje bogactwo określeń na czerń i biel – w odniesieniu do koloru skóry, a także światła. Na wystawie prezentujemy również fotografie.
Wystawa będzie czynna do 3 lipca br.