W dniach od 27 do 29 listopada w Galerii Arsenał w Białymstoku będą miały miejsce warsztaty muzyczne, poświęcone The Great Learning Corneliusa Cardew. Ideą projektu jest wspólne tworzenie dzieła przez amatorów i profesjonalistów.
The Great Learning to jedno z najwybitniejszych, a jednocześnie najbardziej tajemniczych dzieł muzyki współczesnej XX wieku. W warstwie ideowej odwołuje się do jednej z ksiąg Konfucjusza traktującej o podstawach harmonijnego rozwoju społeczeństwa. Kompozytor zawarł w nim najważniejsze dwudziestowieczne idee i manifesty muzyki i sztuki, a zastosowane przez twórcę środki formalne, pozwalają na realizację jednego z głównych postulatów głoszonych przez niego na przełomie lat 60. i 70.: wspólnego tworzenia muzyki ponad podziałami przez amatorów i profesjonalistów. Jest to próba zrealizowania utopijnej idei równości i braterstwa. W rezultacie, uczestnicy postawieni są w sytuacji, w której, jak to ujął kompozytor: jeśli masz coś do ofiarowania – ofiaruj to. Jeśli nie masz nic do ofiarowania – przyjmuj.
Cornelius Cardew (1936–1981) – angielski kompozytor, wizjoner, artysta, który w minionym stuleciu poszerzył granice muzyki. Mimo że kształcił się w najważniejszych centrach muzycznych Europy, bliżej mu było jednak do amatorów. Zamiast Royal Albert Hall wybierał miejskie peryferia i ulicę; żyjąc w londyńskim tyglu, otwarty był zarówno na Zachód i amerykańską awangardę, jak i na Daleki Wschód. Inspirowali go również twórcy idei społecznych i politycznych m.in. Marks, Wittgenstein i Konfucjusz.
Przedmiotem warsztatów będzie 7 paragraf The Great Learning. Prowadzącym będzie Jan Bernad.
Jan Bernad – artysta muzyk, kompozytor, badacz kultury tradycyjnej. W latach 1974-76 pracował przy realizacji projektów parateatralnych w Teatrze Laboratorium J. Grotowskiego. W 1977 r. znalazł się w pierwszym składzie Teatru Gardzienice, gdzie pracował do 1983 r. jako muzyk i aktor. W 1991 r. zainicjował powołanie w Lublinie Fundacji Muzyka Kresów, w ramach której organizował festiwale muzyki tradycyjnej, koncerty, konferencje naukowe, warsztaty muzyczne i badania terenowe. Od 1999 r. prowadzi z Moniką Mamińską Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, który od 2006 r. bierze również udział w projektach łączących muzykę tradycyjną z muzyką współczesną. W 2008 r. zainicjował powołanie w Lublinie Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża, w którym pełni funkcję dyrektora artystyczno-programowego. Pomysłodawca i współtwórca Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w Lublinie (2009 r.) i Roku Johna Cage’a Lublin 2012 w stulecie urodzin Artysty. Współpracował m.in. z Teatrem Narodowym w Warszawie, Teatrem Starym w Krakowie i Teatrem Nowym w Łodzi, pisząc muzykę do spektakli teatralnych. Autor dwóch spektakli Pieśni polskie (2005 r.) i Trzy dźwięki (2008 r.).
Warsztaty muzyczne poświęcone The Great Learning Corneliusa Cardew
27–29 listopada 2014 roku, godz. 19.00
Galeria Arsenał elektrownia
ul. Elektryczna 13, Białystok
Galeria Arsenał w Białymstoku i Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża w Lublinie
Warsztaty zakończy otwarta prezentacja w dniu 29 listopada 2014 o godz. 19.00