2 grudnia o godzinie 19.00 na Scenie Malarnia gdańskiego Teatru Wybrzeże odbędzie się premiera solowego spektaklu tancerki butoh To-En pt. Desert Rose.
Desert Rose (Róża pustyni) to spektakl o pragnieniu powabu i pokusie uwodzenia. Budowany w sugestywnym języku tańca butoh, mówi o rejonach elektryzującej słodyczy – nieskrępowanej i kuszącej, istniejącej tylko ze względu na swój urok. Desert Rose narodził się z inspiracji pozornie odległymi obrazami – szczególną odmianą rośliny, jaką jest Róża Pustyni oraz zjawiskiem glamour. Oszałamiająco piękne kwiaty, kuszą swym soczystym kolorem, ale na tle nagiego krajobrazu pustyni, wydawałoby się, istnieją tylko dla siebie i tylko na chwilę. Nabrzmiałe sokiem, przyciągają wzrok, nierzeczywiste i dzikie. Obraz ten symbolicznie łączy się z czymś przesyconym, iluzorycznym, przesłodzonym, różowym, tandetnie powabnym. Rozszerza się i pulsuje. Krzykliwie przeplata się ze zmysłowością i infantylnością, przerysowanym pragnieniem oczarowania i blasku.
Po spektaklach odbędą się spotkana z artystami. 2 grudnia, po premierze, prowadzącą będzie dr Julia Hoczyk, teatrolożka, krytyczka i teoretyczka tańca, redaktorka. Pracownik Instytutu Muzyki i Tańca. 3 grudnia rozmowę poprowadzi dr Barbara Świąder – teatrolożka, reżyserka, pisarka, wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego.
Butoh jest współczesną formą tańca, który narodził się w Japonii pod koniec burzliwych lat 50-tych XX w. Za głównego prekursora gatunku uważa się charyzmatyczną postać tancerza i choreografa Tatsumiego Hijikaty, który zrewolucjonizował podejście do sztuki oraz do środków artystycznego wyrazu. Taniec Hijikaty gwałtownie uderzał w wytworną estetykę dominującą wówczas na scenach Japonii. Rewolucyjny pod względem środków wyrazu i przekraczający granice gatunku, taniec butoh wprowadził nowe spojrzenie na ciało na scenie. Na gruncie europejskim butoh wciąż zaskakuje swą odmienną stylistyką, tworząc nowe warunki wymiany artystycznej, a także ugruntowując swą pozycję we współczesnej sztuce scenicznej.
To-En jest tancerką butoh. Drogę artystyczną rozpoczęła w Szwecji, w zespole tańca butoh Su-En Butoh Company, kierowanego przez artystkę i choreografkę Su-En. W tym czasie To-En brała udział w licznych przedstawieniach, projektach, festiwalach, prezentowanych na czołowych scenach Szwecji. W 2009 r., w Sztokholmie odbyła się solowa premiera To-En pt. White – Biały. Premiera była jednoczesnym momentem narodzin To-En Butoh Company. Obecnie artystka pracuje w Polsce, realizuje spektakle, multidyscyplinarne projekty, akcje site – specific, improwizacje, warsztaty, wykłady. Ostatnie realizacje to wielkoformatowa instalacja ze szwedzkim artystą Fredrikiem Wretmanem pt. Hikarimuji czy 3 miesięczny projekt warsztatowy dla osób po 60. roku życia zakończony spektaklem Ukryte wśród liści. To-En oznacza po japońsku Ziemia–Ogród, Ogród – Ziemski (Earth – Garden) i jest imieniem artystycznym tancerki.
Krzysztof Pajka – muzyk, rzemieślnik, człowiek wielu talentów. Działał w ramach Sopockiej Sceny Off de BICZ jako autor i wykonawca na żywo muzyki do spektakli. Uczestniczył w projekcie Polifonia (książka, muzyka i film) oraz w wielu innych happeningowych koncertach i akcjach muzycznych jako członek zespołu Plac zabaw – Czemuś. Od 2010 stale współpracuje z To-En Butoh Company.
Przemysław Kalemba – wieloletni współpracownik Teatru Wybrzeże w zakresie realizacji oświetlenia. Współpracuje z Fundacją Teatru BOTO, a także z Grupą Profit. Wykonuje projekty świateł dla polskiej sceny muzycznej.
Desert Rose (Róza pustyni)
To-En Butoh Company
Koncept, choreografia, taniec: To-En
Realizacja świateł: Przemysław Kalemba
Dźwięk: Krzysztof Pajka, Taavi Tulev, Timo Viialainen
Premiera: 2 grudnia 2014 roku, godz. 19.00
Kolejny spektakl: 3 grudnia 2014 roku, godz. 19.00
Teatr Wybrzeże, Scena Malarnia
Gdańsk