1 stycznia 2010 roku w warszawskim Kinie Muranów oraz krakowskim Kinie Pod Baranami rozpocznie się cykl dystrybucji filmów pod nazwą Era Nowe Horyzonty Tournée, którego organizatorem jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. W ramach projektu zostanie zaprezentowanych sześć filmów z tegorocznej, 9. edycji MFF ENH, które – zdaniem jurorów, nowohoryzontowej publiczności oraz festiwalowych selekcjonerów – stały się wydarzeniami festiwalu, zostały nagrodzone, wzbudzały silne emocje, były szeroko komentowane lub cieszyły się wyjątkową popularnością.
W styczniu i lutym 2010 będzie można zobaczyć je w formie tygodniowego przeglądu w 14 miastach, w okresie od stycznia do końca kwietnia 2010 będą systematycznie wprowadzane na ekrany kin studyjnych, a w czerwcu 2010 roku zostaną wydane na DVD.
Filmy, które będzie można zobaczyć w ramach Era Nowe Horyzonty Tournée:
Głód / Hunger, reż. Steve McQueen, Wielka Brytania, Irlandia 2008, czas trwania: 96′
W Irlandii Północnej 5 maja 1981 roku umiera Bobby Sands, pierwszy więzień, który głodówką walczy z nieludzkim systemem więziennictwa i brytyjską okupacją. Trudny i nadal bolesny temat jest dla autora Głodu pretekstem do stworzenia wstrząsającej i, mimo wszystko oderwanej od politycznego kontekstu, opowieści o istocie człowieczeństwa. W wielu wymiarach. Świetnie skonstruowany (seria krótkich i dynamicznych, niemal pozbawionych dialogu scen w więzieniu kontrastuje z jednym, dziesięciominutowym ujęciem, w którym bohater podejmuje decyzję o strajku) i przepięknie sfotografowany przez Seana Bobbitta film zasłużenie zbiera wszystkie nagrody (m.in. nominacje do nagród BAFTA, zdobywca British Independent Film Award i Europejskiej Nagrody Filmowej dla Steve’a McQueena jako odkrycia roku, na festiwalach w Toronto, Monterealu i wielu innych). Premiera filmu: 8 stycznia 2010
Tlen / Kislorod, reż. Iwan Wyrypajew, Rosja 2009, czas trwania: 80′
Nazwisko Iwana Wyrypajewa jest dziś symbolem międzynarodowego sukcesu młodego pokolenia rosyjskich dramaturgów, nie bojących się radykalnych kroków formalnych, z których najłagodniejszym jest zrywanie z tradycyjnym modelem teatru. Współtwórca słynnego moskiewskiego Teatr.doc (pod znakiem którego powstają sztuki opisujące codzienność Rosjan wyrzuconych na margines społeczeństwa), autor realizowanych na całym świecie dramatów, będących we współczesnej Rosji manifestem pokolenia trzydziestolatków rozdartych między wychowaniem w komunizmie a dorosłością osadzoną w wyjątkowo nieludzkiej odmianie kapitalizmu, równie swobodnie co na scenie czuje się za kamerą. Tlen – drugi po Euforii film tego reżysera – wyrasta co prawda z doświadczeń scenicznych Wyrypajewa i jest rodzajem twórczej adaptacji jego sztuki o tym samym tytule, ale opiera się przede wszystkim na obrazie, montażu, wrażeniu, a w ostatniej kolejności na słowie. Premiera filmu: 5 lutego 2010
Las, reż. Piotr Dumała, Polska 2009, czas trwania: 76′
Piotr Dumała – plastyk, rysownik, scenarzysta, pisarz, a przede wszystkim jeden z najbardziej znanych w Polsce autorów animacji – zdecydował się zrealizować film fabularny. W graficznych, drobiazgowo zaplanowanych, czarno-białych kadrach fotografowanych przez Adama Sikorę, przeniósł na ekran atmosferę swoich animacji pełnych niedopowiedzenia i tajemnicy, poszukujących odpowiedzi na najważniejsze pytania egzystencjalne. Powstał film bardzo europejski, uciekający od konkretu codzienności w nienachalną metaforę i uniwersalny symbol. Śmierć i proces odchodzenia, które tak naprawdę są jego istotą, poprzez chropowatą warstwę wizualną stają się jak gdyby namacalne. Premiera filmu: 26 lutego 2010
Plaże Agnès / Les plages d’Agnès, reż. Agnès Varda, Francja 2008, czas trwania: 110′
Pokazywane podczas festiwalu w Wenecji w 2008 roku Plaże Agnès wyrastają z fascynacji nestorki kina zapisywaniem rzeczywistości. Reżyserka opowiada o samej sobie, o swoim dzieciństwie, rodzinie, inspiracjach. Inscenizowane, oniryczne sceny przeplatają się z fragmentami dawnych projektów i współczesnych obrazów opisywanych przez nią miejsc, a pretekstem do snucia opowieści stają się dla niej – prawdziwie i wyimaginowane – obrazy odwiedzanych przez nią nadmorskich plaż. Komentując spoza kadru kolejne sceny Varda zabiera widzów w przedziwną podróż w głąb siebie: od czasu spędzonego w Belgii dzieciństwa po feministyczne odrodzenie i związek z reżyserem Jaques’em Demy’m. Premiera filmu: 19 marca 2010
Burrowing / Man tänker sitt, reż. Henrik Hellström, Fredrik Wenzel, Szwecja 2009, czas trwania: 76′
Współczesne szwedzkie osiedle domków jednorodzinnych, w którym leniwie snuje się akcja tego filmu, jest bliźniaczo podobne do wielu osiedli w całej Europie. Domy są tu duże i przestronne, ogrody utrzymane w idealnym porządku, a relacje międzyludzkie zastraszająco chłodne i zdystansowane. Reżyserzy Burrowing (obaj ze sporym doświadczeniem aktorskim) zdają się mówić, że zanurzając się w wygodzie i konsumpcji już dawno zatraciliśmy oryginalność, wolność, a nawet w pewnym sensie własne człowieczeństwo. Oczami małego chłopca widz ogląda portret tego idealnego świata, w którym nic nie jest takie, jakie być powinno. Jego mieszkańcy są smutni i melancholijni, choć przecież żyją w komforcie, o którym inni mogą tylko marzyć. Kłopot w tym, że są już zmęczeni, że wpadli w rodzaj pułapki, jaką jest dla nich powtarzalność codzienności. Chłopiec przygląda się swoim sąsiadom, rodzinie, znajomym miejscom bez emocji, z dystansem. Chodzi swoimi drogami, jest outsiderem wolącym pływać w jeziorze niż celebrować kolejne urodziny. Ale jest też symbolem nowego pokolenia, którego celem będzie wyrwanie się z tej dusznej pułapki. Premiera filmu: 9 kwietnia 2010
Dubel / Double take, reż. Johan Grimonprez, Belgia 2009, czas trwania: 80′
Johan Grimonprez – plastyk, artysta współpracujący z tak znaczącymi galeriami jak Tate Modern w Londynie. W 2005 roku przygotowywał projekt Looking for Alfred. Zafascynowany postacią Alfreda Hitchcocka poszukiwał jego sobowtóra, który miał zagrać reżysera w nowej instalacji artysty. Odkrył, że najbardziej interesuje go sam proces multiplikacji, podwojenia rozumianego jako metafora współczesności. Po ukończeniu swojego projektu rozpoczął pracę nad Dublem. W jego najnowszym filmie ważne jest złożenie w jedną całość wielu rozmaitych wątków, które łączy przewrotna zasada lustrzanego odbicia (Hitchcock i jego sobowtór, USA i ZSSR…) oraz lata 60., szczytowy moment trwania zimnej wojny i Złotego Wieku amerykańskiej telewizji. Reżyser w zadziwiający sposób miesza ze sobą różne elementy (pop)kultury – reklamy, fragmenty dokumentów, reportaży i informacji telewizyjnych, ale także Ptaków Hitchcocka i scen nakręconych współcześnie. Stwarza w ten sposób zupełnie nową jakość stosując zasadę found footage, a więc kolażu, zlepiania, zszywania ze sobą fragmentów rozmaitych narracji. Stawia w ten sposób dość gorzką diagnozę dotyczącą kondycji świata opartego na zasadzie kopiuj – wklej. Premiera filmu: 30 kwietnia 2010
ERA NOWE HORYZONTY Tournée (cykl) odwiedzi następujące miasta:
1 – 7 stycznia: Warszawa, Kino Muranów oraz Kraków Kino pod Baranami
8 – 14 stycznia: Poznań, Kino Muza oraz Wrocław, Kino Warszawa
15 – 21 stycznia: Łódź, Kino Charlie oraz Gdańsk, Gdańskie Centrum Filmowe
22 – 28 stycznia: Katowice, Kino Światowid oraz Lublin, Kino Bajka
29 stycznia – 4 lutego: Gliwice, kino Amok oraz Kielce, Kino Moskwa
5 – 11 lutego: Toruń, Centrum Sztuki Współczesnej oraz Szczecin, Kino Pionier
12 – 18 lutego: Częstochowa, Ośrodek Kultury Filmowej i Białystok, Kino Forum
Stowarzyszenie NOWE HORYZONTY
ul. Zamenhofa 1, 00-153 Warszawa