„Seans” – dwuaktowa sztuka Ireneusza Iredyńskiego nie należy do utworów łatwych. Nie jest prostą jej lektura, ani tym bardziej przeniesienie jej na scenę. Rozpisana na wiwisekcyjny dialog kobiety (Ona) i mężczyzny (On), wymaga od aktorów niesłychanego skupienia i precyzji.
Reżyserii „Seansu” w Teatrze „Bagatela” w Krakowie podjął się Włodzimierz Nurkowski, dla którego ten dramat „opowiada o sytuacjach ostatecznych, o doświadczeniu śmierci, winie i karze”. Powtarzające się – z zamiaru terapeutyczne – seanse powinny przynosić ukojenie i uleczenie duszy Onej. Dla Onego zaś są próbą zrozumienia a przez to wybaczenia Onej.
Jak mówi reżyser spektaklu: „Seans” odsłania prawdę o tym, że mężczyzna i kobieta stanowią dla siebie system luster, odbijający od siebie strzępy wyobrażeń, zakłamań i projekcji. Z punktu widzenia psychologicznej terapii, cykliczne seanse nie przynoszą ulgi, co więcej – spiętrzają i potęgują rozdarcie świata na to, co wyobrażone, rzeczywiste i symboliczne.
Ireneusz Iredyński – Seans
reżyseria i opracowanie muzyczne: Włodzimierz Nurkowski
scenografia: Urszula Czernicka
obsada:
Ona: Anna Rokita
On: Dariusz Starczewski
asystent reżysera: Paulina Napora
Inspicjent/sufler: Monika Handzlik
Premiera prasowa: 18 września 2005
spektakle: 17-18 września, 21-23 października 2005, godz. 19.15
Teatr Bagatela
Scena na Sarego 7