Od 7 do 28 czerwca trwać będzie I Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich – BASSO. To pierwszy w Polsce festiwal instrumentów basowych i dźwięków niskich prezentujący szerokie spectrum brzmień od muzyki dawnej, współczesnej przez jazz po improwizację w wykonaniu światowych wirtuozów.
BASSO – I Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich to interdyscyplinarny projekt muzyczny, który wykracza poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej, przy utrzymaniu w centrum programowym szeroko pojętych instrumentów basowych. Jest to wydarzenie wyjątkowe i pionierskie – pierwsze tego typu w Polsce.
Naczelną ideą przedsięwzięcia jest szeroka prezentacja brzmień i różnorodnych zjawisk artystycznych związanych z instrumentami basowymi oraz uświadomienie podstawowej funkcji najniższych głosów i instrumentów w kulturze muzycznej. Nazwa biennale nawiązuje do historycznej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) – najniższego głosu, w którym była zapisana harmonia całości utworu, i który był podstawowym elementem każdego dzieła. Pierwsza odsłona festiwalu koncentruje się na instrumentach strunowych.
Podczas biennale nie zabraknie muzyki współczesnej XX i XXI wieku (inauguracyjny recital jednego z najwybitniejszych europejskich wiolonczelistów Ivana Monighettiego oraz występ Warszawskiej Grupy CELLONET pod artystycznym kierownictwem Andrzeja Bauera). W programie znalazł się także francuski barok, który usłyszymy podczas mistrzowskiego koncertu kameralnego gambisty z Pragi, Petra Wagnera i polskiego wirtuoza klawesynu, Władysława Kłosiewicza. Nie zabraknie jazzu w wykonaniu Krzysztofa Ścierańskiego i improwizacji podczas zamykającego biennale występu czeskiego duetu, Ireny i Vojtěcha Havlovi. Nurty muzyczne będą przeplatały się w ramach każdego koncertu, przełamując schemat pozostawania w ramach czystych i jasno określonych gatunków. Oprócz koncertów odbędą się także wydarzenia towarzyszące: muzyczny happening z udziałem Wojciecha Drozdowicza (suzafon) i Krzysztofa Tomaszewskiego (trąbka), Konkurs Dźwięków Niskich, wykład o akustyce Tadeusza Sudnika, a także prezentacja ciekawych instrumentów – wspaków, autorstwa lutnika Andrzeja Króla.
Biennale jest wydarzeniem skierowanym do zróżnicowanej publiczności, operującym uniwersalnym językiem komunikacji z odbiorcami w różnym wieku. Dawno już tzw. dzisiejsza „muzyka klasyczna” przestała być muzyką rozrywkową, którą przez wieki była. W szeroko pojętej kulturze nastąpił wyjątkowo kategoryczny podział na muzykę „poważną” i „niepoważną”. Wydaje się właściwym artystyczne i twórcze niwelowanie podziałów między różnymi sferami muzycznymi zarówno w warstwie wykonawczej, jak i wśród publiczności oraz poszukiwanie związków i tego, co w tych związkach najbardziej wartościowe. Pierwsza basowa próba tych poszukiwań rusza już wkrótce.
BASSO. I Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich
Od 7 do 28 czerwca
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Warszawa
1 komentarz
Wspaniała inicjatywa. Sam z kolei kończyłem średnią szkole muzyczna w klasie kontrabasu…
w latach 1975-77, przed wyjazdem do USA.