„Żebyśmy byli nie wiem jak zadufani w sobie i zakochani we własnym dziedzictwie musimy zaakceptować fakt, że jest ono tylko fragmentem uniwersalnej historii człowieka” – podkreśla Maurycy Gomulicki. W przestrzeni publicznej Krakowa, na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego, stanęła właśnie jego monumentalna Piramida.
Maurycy Gomulicki o projekcie:
Piramida jest trzecią i zarazem ostatnią moją pracą zamykającą cykl interwencji realizowanych, w ciągu ostatniego roku, wspólnie ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena. Instalacje te nie są powiązane ze sobą w sposób rygorystyczny lecz można zauważyć pomiędzy nimi wyraźne związki, tyleż formalne co symboliczne. Piramida, jak i Muchomory, posługuje się biało-czerwonym bikolorem, a jednocześnie przywołuje widmo starożytnego Egiptu na podobną modłę co Obelisk.
Ta referencja istotna jest dla mnie wobec kwestii multikulturowości i problemów związanych z jej zaakceptowaniem, obsesji prymatów kulturowych, gloryfikowania tożsamości lokalnej etc. Żebyśmy byli nie wiem jak zadufani w sobie i zakochani we własnym dziedzictwie musimy zaakceptować fakt, że jest ono tylko fragmentem uniwersalnej historii człowieka, a wpływ kultur antycznych na rozwój cywilizacji jest czymś bezspornym.
W tym kontekście piramida powinna być efektywna. Jest natychmiast rozpoznawalna, zjawiskowa, a zarazem banalnie prosta, wręcz monolityczna – posiada duży ładunek mistyczny, a jednocześnie, silniej jeszcze niż obelisk, zadomowiona jest w świadomości powszechnej. Nie stronię w tym wypadku też od absurdalnego wymiaru całego zdarzenia. Monumentalizm jest szalenie pociągający lecz obcując z nim warto uświadomić sobie jak cienka granica dzieli to, co cudowne od tego, co monstrualne i groteskowe.
Zasadniczym elementem tej pracy jest polichromia. Zaprojektowałem „Polską Piramidę” co już samo w sobie jest paradoksem. Mam nadzieję, że pewna doza mrożkowskiego poczucia humoru jaka towarzyszy temu przedsięwzięciu trafi na dobry grunt w Krakowie. Przy okazji chciałem potraktować barwy narodowe na sposób nowoczesny i pokazać, że nawet w obrębie takich kodów nie trzeba być zachowawczym.
Odsłonięcie Piramidy Maurycego Gomulickiego, artysty plastyka, fotografa i performera, zamyka dwuletni projekt „Wielokulturowość nie działa?”, którego organizatorem jest Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.
Maurycy Gomulicki, Piramida
Muzeum Lotnictwa Polskiego, al. Jana Pawła II 39
Kraków