Premiera Króla Rogera w Krakowskiej Operze odbędzie się 13 listopada. Jest to spektakl realizowany w ramach prezentacji polskiej twórczości operowej w roku obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.
Spektakl został wyreżyserowany przez Michała Znanieckiego, kierownictwo muzyczne nad nim objął Łukasz Borowicz, a scenografię zaprojektował Luigi Scoglio. W partii tytułowej zobaczymy Mariusza Kwietnia, znakomitego barytona, podbijającego światowe sceny operowe. Artysta wcielał się już w tę rolę na scenach: Santa Fe Opera, Opera Bastille w Paryżu, a także w Teatro Real w Madrycie. W maju Król Roger z Mariuszem Kwietniem w roli głównej miał swoją premierę w Royal Opera House w Londynie.
Mariusz Kwiecień urodził się do roli Króla Rogera. Jego możliwości wokalne, aura, naturalna energia aktorska – to wszystko służy postaci napisanej przez Szymanowskiego i Iwaszkiewicza – napisał Tomasz Cyz, recenzując londyńską premierę na łamach „Ruchu Muzycznego”.
Krakowska inscenizacja Michała Znanieckiego zakotwiczona jest we współczesności, by skupić się na uwypukleniu „ludzkiego” wymiaru opery Szymanowskiego. Roger to postać, która przechodzi transformacje emocjonalne i mentalne. Poszukując swojego ja, własnej tożsamości ludzkiej i seksualnej, zadaje fundamentalne pytania egzystencjalne. Mężczyzna, głowa rodziny, ojciec, mąż. Pozorny spokój, ład i harmonia zostają zburzone. Spektakl opowiada o efekcie motyla, który prowokuje Pasterz. Zmusza do introspekcji i wyborów, które powodują nieodwracalne zmiany. Spokój rodziny, praw i schematów eksploduje odkrywając ukryte instynkty, popędy, marzenia zarówno Rogera jak i Roksany. Szymanowski i Iwaszkiewicz stawiają wiele pytań i tez, ale nie dają ostatecznych odpowiedzi. Świat zewnętrzny się zawali i nie ma już powrotu do Pałacu Praw: zostaje poszukiwanie szczątków porzuconej stabilizacji, młodości, harmonii. Tylko czy było warto? Na to pytanie bohater znajdzie odpowiedź dopiero w pośmiertnym tunelu do słońca.
Karol Szymanowski | Król Roger
Reżyseria: Michał Znaniecki
13 listopada 2015 roku
Opera Krakowska
Kraków