Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku zaprasza na dwudniową prezentację (16 i 17 gdudnia 2005) fińskiej sztuki video przygotowaną i poprzedzoną wykładem przez Minne Suoniemi– artystkę video, wykładowcę, kuratorkę, rezydentkę Zamku Ujazdowskiego i stypendystkę Frame Finnish Fund for Art Exchange.
Program obejmuje realizacje video z lat ostatnich w wyborze Suoniemi pt.: A Good Day Today, oraz program przygotowany przez Irmeli Kokko pt.: Punched Tapes. Portraits of Finnish Video Art, sięgający do prekursorów nurtu w Finlandii od lat60tych aż po prace współczesne. Ewenementem pokazów drugiego dnia są prace Erkki Kurenniemi prekursora muzyki elektroakustycznej i filmu eksperymentalnego w Finlandii.
Fotografia i videoart fiński w ostatnich latach wzbudza coraz większe zainteresowanie. Podobnie jak w innych krajach, te właśnie media zjednały sobie całe pokolenie młodych twórców. Prace wybrane do pokazu stanowią rodzaj konfrontacji odmiennych stylistycznie form video. Zaczynając od pionierów eksperymentu / Erkki Kurenniemi/ prace artystów znanych m.in. z weneckiego Biennale / Salla Tykka/ tworzone w nurcie fund footage, / wideo Mi Dunckera/ oraz pracach narracyjnych / Jaakko Rustanius /. Wszystkie prace prezentowane podczas przeglądu przewrotnie nawiązują do jego tytułu: A GOOD DAY TODAY – ten dzień wcale nie jest taki dobry. To stwierdzenie odzwierciedla sytuację młodego pokolenia: zobojętnienie, niepokój, poszukiwanie sensu i szczęścia, czy też właśnie ich brak. W tej twórczości, bezpośrednio odnoszącej się do sytuacji młodzieży, jest sporo elementów, które można by uznać za typowo skandynawskie, wiele prac ukazuje potrzeby i wybory konkretnych środowisk. Żyjemy w zindywidualizowanym społeczeństwie, dążymy do perfekcji, w kulturze młodych panuje hedonizm, którego nienawidzą nasi rodzice. Oni musieli wybierać, my niczego nie musimy. To nasz problem, nasza mentalna pustka, którą wypełniają oczekiwania, marzenia i lęki. Nasza nieznośna lekkość bytu – i brak poczucia odpowiedzialności.
Minna Suoniemi
Program we współpracy z : Frame Finnish Fund for Art Exchange, KinoLab CSW Zamek Ujazdowski, VAE9 International Video and Media Art Festival w Limie, Peru, Ambasadą Finlandii w Polsce.
16.12.2005, godz. 18.00 Minna Suoniemi: A good day today [Dzień dobry dzisiaj]
- Björn Aho: Me, santa claus and father [Ja, Święty Mikołaj a ojciec] 8’40"
- Maria Duncker: Go-Go, 3’12"
- Heta Kuchka: Visit [Wizyta], 15′
- Raakel Kuukka: Drummer [Perkusista], 3’07"
- Marko Lampisuo: We wanted to be bad [Chcieliśmy być źli] , 4’42"
- Marcus Lerviks: In or out [ W, czy poza] 6’19"
- Miia Rinne: Scull [Czaszka] 2’38"
- Jaakko Rustanius: No monsters, dream lover [Żadnych potworów, kochana], 14"
- Outi Sunila: Scarlett, 4′
- Minna Suoniemi: Game boys, 4’25"
- Maria Ylikoski: Tie[Krawat], 10′
Całkowity czas pokazu: 64′ 03"
17.12.2005, godz.18.00 Irmeli Kokko pt.: Punched Tapes. Portraits of Finnish Video Art [Taśmy perforowane. Portrety fińskiej sztuki video]
Erkki Kurenniemi
- Electronics of the World of Tomorrow [Elektronika świata jutra] , 1964*, 4’56”, muzyka: On-Off, Erkki Kurenniemi, nagranie z 1963r.
- Computer Music[Muzyka komputerowa], 1966, 6’29” Music: The Dreams of Sahara by Erkki Kurenniemi and Kari Hakala, nagranie z 1967r.
- Flora & Fauna, 1965, 5’59” muzyka: Death, II wersja Erkki Kurenniemi, nagranie 1973r.
- The Punched Tape of Life, 1964, 8’03” muzyka: Improvisation, Erkki Kurenniemi, recorded in 1969 and Bells, Erkki Kurenniemi, Otto Donner, Osmo Lindeman, Markku Mäkelä i Hasse Walli, nagranie z 1969r.
* lata podane w przybliżeniu
Całość: 24′ 27’’
Salla Tykkä
- Lasso, 2000, 3’48, 35 mm, film z dźwiękiem przeformatowany do video
Film eksponuje czas w życiu młodej kobiety w którym następuje niemożność zmierzenia się z problemem. Nawet gdy problem pojawia się na granicy realności. - Thriller, 2001, 6′ 50, 35 mm, film z dźwiękiem przeformatowany do video
Młoda dziewczyna w szarości jesiennej testuje granice własnej kobiecości i męskości. Zmysłowość i współczucie dla samej siebie przeradza się w agresję wstrząsającą ramami dziecięcego świata. - Cave, 2003, 10’00, 35mm/video
Niespełniona w pracy kobieta szuka doświadczeń w jaskini własnych obsesji.
Całość: 20’38 sec
Seppo Renvall
- FILM 1999, 2000, 72’00, 35 mm, b/w & color, sound by Aslak Christiansson and Frosti & Mash D
Strukturalistyczny, found footage’owy film oparty o zdjęcia ze znalezionych albumów rodzinnych. Całości skomponowana i poddana rytmowi nabiera swoistego tempa. W 2002 roku na Biennale w Sao Paulo, film stał się hitem. - tar, 2002, 2’25, dv, dźwiek Huutsi
Poetyckie video muzyczne o śpiących w samochodzie ludziach. - Woody, 2003, 5’20, 8mm/dv, operator: Ben Renvall, dzwięk Mira Calix
Remiks filmów kręconych 8mm kamerą przez ojca artysty.
całość 79’45 sec
Aurora Reinhard
- Boygirl, 2002, 12’00
Artystka rozmawia z trzema biologicznymi dziewczętami które wyglądają jak chłopcy. Osoby te czują się kimś pomiędzy mężczyzną a kobietą. Robiąc ten film artystka postawiła pytanie czy jest możliwe życie poza tożsamością płciową, poza dwoma zasadniczymi rolami społecznymi.
I nagroda na International media Art Award, ZKM, Germany 2002 - Julio & Lupitá, 2004, 4’35
Julio & Lupitá to film o tańcu: Latynosie w średnim wieku i dmuchanej lalce.
Całość 16’35 sec