O końcach i początkach, pragnieniu doświadczania świata wciąż od nowa oraz o przyjemności obcowania z własną wyobraźnią – REM to interdyscyplinarny spektakl, który już 23 marca będzie miał swoją premierę w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
W Niech stanie się człowiek filozof Erich Fromm pisał: „… samotność jest ciężarem nie do udźwignięcia; […] Szczęście zależy od poczucia solidarności z innymi ludźmi, z przeszłymi i przyszłymi pokoleniami”. Poczucie więzi z przeszłością oraz z tym, co dopiero się wydarzy, stanowiło dla reżysera Piotra Hulla najsilniejszą inspirację do pracy nad spektaklem, który 23, 24 i 25 marca zostanie wystawiony na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
REM to projekt interdyscyplinarny, łączący teatr, choreografię baletową, literaturę, wideo-art i muzykę; instalacja, której podstawowy sens wyrasta z napięcia między dwoma pozornie nieprzystającymi do siebie doświadczeniami – snu i śmierci. Zarówno sen, jak i śmierć zakładają radykalny subiektywizm, sygnalizują cykliczność życia oraz różne formy naszej w nim nieobecności. W obydwu przypadkach świat trwa dalej, mimo że nas w nim nie ma. Hullowi udaje się opowiedzieć o tych dwóch podstawowych formach naszej nieobecności w świecie za pomocą środków o wysokim potencjale estetycznym i zmysłowym.
Tytuł REM stanowi odwołanie do powierzchniowej fazy snu, której towarzyszą marzenia senne oraz szybkie ruchy gałek ocznych (Rapid Eye Movement). Przez psychoanalityków stan ten porównywany jest do dialogu z samym sobą, odbywającego się na poziomie podświadomości. Spektaklowi zostaje nadana forma snu, przez który przewijają się poddane symbolizacji wydarzenia kluczowe dla ludzkiej emocjonalności. Główne tematy, jakie Hull porusza w swoim spektaklu, to nieodwracalność czasu i mechanizmy pamięci, nierozłączność snu, jawy, pragnień, lęków i codzienności oraz utopijność wyobraźni i przyjemność estetyczna. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość nie układają się tu linearnie. Tworzą raczej mozaikę myśli, powidoków oraz wizji, pobudzających autorefleksyjność i wrażliwość widza w możliwie najwyższym stopniu.
Piotr Hull do REM zaprosił między innymi aktora Marcina Bosaka, pierwszych solistów Polskiego Baletu Narodowego: Martę Fiedler i Pawła Koncewoja, tancerkę oraz wykładowczynię Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Zofię Rudnicką, dyrygentkę Martę Radwan oraz dramaturga Ankę Herbut.
REM
Premiera: 23 marca 2016 roku
Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie