Listopadową odsłonę Krakowskiej Jesieni Jazzowej zainaugurował Mats Gustafsson i jego Nu Ensemble koncertami, które będą trwały od 6 do 8 listopada.
„Muzyka jest jak życie. Tylko lepsza. Gram muzykę nie dlatego, że mam taką ochotę, tylko dlatego, że muszę”– mówi Gustafsson. A ponieważ życie z reguły jest długie i pełne przemian, muzyczne wcielenia Matsa Gustafssona trudno zliczyć. Istotną częścią jego Nu Ensemble jest więc zmiana: zarówno brzmienia, jak i składu, w zależności od kompozycji, które interpretują. Nowa wersja Nu Ensemble skupi się na re- i dekonstrukcji dorobku artysty, który sarkazm w muzyce podniósł do rangi sztuki. Mowa oczywiście o Franku Zappie, kompozytorze, liderze legendarnego zespołu The Mothers of Invention.
Szczegóły projektu Gustafssona poświęconego twórczości Franka Zappy owiane są pewną tajemnicą. Autorska aranżacja dorobku Zappy to projekt, który szwedzki saksofonista przygotował na specjalne zamówienie włoskiego festiwalu Ai Confini tra Sardegna e Jazz. Projekt Hidros ZAP miał swoją premierę 9 września, podczas XXXI edycji tego międzynarodowego festiwalu jazzowego. W obszernym repertuarze, mocno zdekonstruowanym przez Gustafssona i NU Ensemble dało się usłyszeć takie utwory, jak The Eric Dolphy Memorial Barbecue z płyty Weasels Ripped My Flesh nagranej przez Zappę z zespołem The Mothers of Invention w 1970 r. oraz The Black Page #1 – kompozycję Zappy uchodzącą za wyjątkowo trudną do zagrania na żywo.
Po koncercie 8 listopada organizatorzy zapraszają na Contemporary Music Agenda – otwarte spotkanie z muzykami.
Mats Gustafsson & Nu Ensemble
8 listopada 2016 roku, godz. 19.00
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie