Od 23 do 26 listopada w Bunkrze Sztuki w Krakowie odbędzie się seminarium poświęcone współczesnym praktykom realizatorów wystaw. Przypadek badawczy: wystawa to cztery dni intensywnych spotkań osób odpowiedzialnych za organizację i realizację wystaw – zarówno kuratorów, jak i autorów opraw graficznych ekspozycji, identyfikacji wizualnych i architektury.
Podczas prezentacji, dyskusji i wymiany doświadczeń położony zostanie nacisk na koncepcyjną warstwę kuratorskiego fachu: od projektu (idei opartej na pomyśle kuratora bądź instytucji, rozwijanej w dalszej części według modelu autorstwa kolektywnego), poprzez zmaterializowanie wizji i skojarzeń kuratora podczas współpracy z projektantami i grafikami, aż po finalne opracowanie przestrzeni wraz z zaproszonym autorem/autorką/autorami architektury ekspozycji. Ilość typów wystaw, modeli pracy, zasad określających mechanikę współpracy z artystami jest nieskończona. Kluczowe w sytuacji tego seminarium jest myślenie pewnymi formatami wystaw, które przybrały następujący rys:„pamięć wystawy / radykalna pedagogika / eksperymentalne formaty”.
Od wystaw historyzujących, poprzez parakuratorskie wystawy-poematy, które mają na celu zamanifestowanie pewnych problemów i sposobów ich przezwyciężenia, aż po dosyć awangardowe przykłady zastosowania nietypowych rozwiązań. Chociaż każdy z tych obszarów na swój sposób ma wyraźne znamię progresywności, to raczej się wzajemnie uzupełniają niż znoszą, dopowiadają tropy i dodają nowe rozumienie procesu budowania wystawy. Zaproszeni do udziału w seminarium specjaliści mają za zadanie nie tylko opowiedzieć o swojej praktyce i doświadczeniu w pracy nad różnorodnymi projektami prowadzonymi we współpracy z wieloma instytucjami, ale także nakreślić szerszą perspektywę własnych inspiracji i punktów wyjścia indywidualnej filozofii pracy w zawodzie kuratora, grafika i architekta.
Wykłady i spotkania będą otwarte, chociaż celem efektywnego wykorzystania oferowanej wiedzy preferowana jest stała obecność podczas całego seminarium (środa–sobota). Wątki będą uzupełniane, nie będą się powtarzać, dlatego każdy może wybrać coś dla siebie. Dla najwytrwalszych, biorących udział we wszystkich wydarzeniach seminarium będą dostępne certyfikaty uczestnictwa.
Harmonogram:
23 listopada: pamięć wystawy
- 10.00 – Julian Heynen, K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen (kurator, krytyk): Próba zapamiętania wystawy, którą dopiero zobaczę (wykład)
- 11.30 – Magdalena i Artur Frankowscy, Fontarte (studio projektowe): Projektowanie i sztuka (prezentacja i warsztaty)
- 15.00 – Wojciech Cichecki, WWAA (architekt, scenograf): Historia opowiedziana przestrzenią (prezentacja)
24 listopada: radykalna pedagogika
- 10.00 – Tomasz Fudala, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (historyk i krytyk sztuki, kurator): Warszawa w budowie (prezentacja)
- 11.45 – Marcin Kwietowicz (architekt), Ewa Ziembińska, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni (kuratorka): Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia – opowiadanie o wystawie (Kamienica Szołayskich, Muzeum Narodowe w Krakowie)
- 13.45 – Maciej Siuda (architekt): Dopowiadanie architekturą (prezentacja i warsztaty)
25 listopada: eksperymentalne formaty
- 10.00 – Marcin Kwietowicz (architekt) Praktyka sztuki – rzecz o projektowaniu wystaw (prezentacja)
- 11.30 – Tomasz Bersz, Marian Misiak, kolektyw Bersz/Misiak (autorzy projektów graficznych), prezentacja i warsztaty
- 15.00 – Sylwia Serafinowicz, Muzeum Współczesne, Wrocław (kuratorka i krytyczka sztuki): Kuratorowanie kolekcji sztuki współczesnej (wykład)
26 listopada: eksperymentalne formaty
dwie grupy warsztatowe od godziny 10.00 do 16.00:
- Wojtek Koss, Jerzy Gruchot, FULL METAL JACKET (autorzy projektów graficznych): Projektowanie identyfikacji graficznych wystaw w praktyce
- Małgorzata Kuciewicz i Simone de Iacobis, Grupa Centrala (architekci): Wystawiennictwo jako przestrzeń eksperymentu
Przypadek badawczy: wystawa
Kuratorka: Lidia Krawczyk
Pawilon Wystawowy, Bunkier Sztuki w Krakowie