Już 1 grudnia odbędzie się premiera najnowszego spektaklu Teatru Pieśń Kozła. To będzie anarchistyczna gra wyobraźni prowadzona przez polifoniczny śpiew i współczesny taniec w monochromatycznej scenografii. Wyspa jest inspirowana Burzą Szekspira oraz starą islandzką tradycją opowiadania snów umierającym.
Burza jest ostatnim dziełem Szekspira, najbardziej poetyckim i wypełnionym metaforami w jego dorobku. Wyspa nawiązuje do tej sztuki, ale nie stanowi jej adaptacji.
Dajemy się zainspirować szekspirowskiej Burzy. Znaleźliśmy w niej wątki pozwalające mówić o ludzkiej wyobraźni, ruchu i swobodnej myśli przez pryzmat piękna, dobra i prawdy. Odwoływanie się do tych wartości to dziś anarchizm – mówi Grzegorz Bral, dyrektor Teatru Pieśń Kozła i reżyser spektaklu.
Drugą, niezwykłą i intrygującą inspiracją dla twórców Wyspy jest staroislandzka tradycja opowiadania umierającemu snu, w którym obudzi się po śmierci.
Można powiedzieć, że my na scenie opowiadamy piękny sen umierającemu światu, którym rządzą manipulacja, kłamstwo i brzydota. Wyspa stanowi zwierciadło i punkt odniesienia dla wyobraźni, która szuka ocalenia. Od nas zależy, w jakim śnie się obudzimy – dodaje Grzegorz Bral.
Na scenie zobaczymy łącznie 19 osób. Wyspę tworzą aktorzy Teatru Pieśń Kozła oraz tancerze pod kierunkiem wybitnego choreografa Ivána Péreza.
To pierwszy nasz projekt, w którym na taką skalę łączymy nowoczesny chór z tańcem współczesnym. Przypomina to zderzenie dwóch żywiołów, ożywcze i otwierające przed nami nowe możliwości. Taniec współczesny zawsze mnie intrygował, bo to rodzaj buntu przeciw skostniałym, narzuconym, rygorystycznym normom społecznym – opowiada Grzegorz Bral.
Muzykę, podobnie jak w przypadku słynnych Pieśni Leara, tworzą Jean-Claude Acquaviva i Maciej Rychły. Autorką pieśni jest Alicja Bral. Spektakl będzie oszczędny pod względem formalnym. Scenografia Wyspy, podobnie jak kostiumy będą surowe, utrzymana w czerni i bieli.
Spektakl jest podzielonego na poematy. Każdy z nich przypomina malowanie obrazu za pomocą wyrazistych, niezwykle plastycznych środków ekspresji, dopełnionych polifoniczną muzyką najwyższej próby – wyjaśnia Grzegorz Bral.
Grzegorz Bral | Wyspa
1, 2, 3, 4 grudnia 2016 roku
Teatr Pieśń Kozła we Wrocławiu