Daniel Muzyczuk, kurator wystawy Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968–1994, poprowadzi spotkanie z kolekcjonerami muzyki z tego okresu: Wiktorem Skokiem, Kostkiem Usenką i Alexandrem Pehlemannem oraz kuratorkami LCCA w Rydze Marą Zeikare, Ievą Astahovską i Dianą Popovą.
Archiwa dotyczące undergroundu lat 80. w bloku wschodnim to przepastny temat. Zaproszeni goście na potrzeby własnych projektów musieli opracować indywidualne metodologie porządkowania i nadawania wartości poszczególnym obiektom oraz budowanie na ich podstawie narracji. Skok, Usenko i Pehlemann pokażą skomplikowane wyzwania, przed którymi stoi „archiwista” kultur okołopunkowych. W ramach spotkania odbędzie się również prezentacja monografii łotewskiej grupy NSRD (Warsztat Odzyskiwania Nieodczuwanych Uczuć), której praca zatytułowana Kursy binokularnego tańca dr. Enesera stanowi jedną z absolutnych sensacji wystawy w ms². Dokonają jej kuratorki Łotewskiego Centrum Sztuki w Rydze, w którym znajdują się archiwa grupy: Mara Zeikare, Ieva Astahovska i Diana Popova. Ich badania doprowadziły do niezwykłych odkryć: utopijnych projektów architektonicznych, nadzwyczajnych klipów i performansów oraz całej mitologii związanej z NSRD.
Wiktor Skok – aktywny przedstawiciel kultury industrialnej oraz propagator ruchu punk w Polsce. Lider i wokalista grupy Jude, autor tekstów poświęconych kulturze industrialnej, kurator projektów muzycznych reprezentujących różne odmiany ekstremalnej muzyki mechanicznej. W kręgu jego muzycznych preferencji znajdują się gatunki takie, jak: industrial, electro-industrial, EBM, power electronics, power noise itd. Jako DJ, łączy on swoje własne kompozycje z powszechnymi standardami industrialnego hałasu, osiągając skrajne efekty – od łomotu po melodie lekkie i przyjemne dla ucha. Jak sam przyznaje, największą inspiracją dla początków jego twórczości była otaczająca go rzeczywistość, czyli przemysłowa Łódź. To właśnie pod wpływem realiów miasta z początku lat 90., powstał zespół Jude, a także wyklarował się unikatowy charakter jego brzmienia. Zainspirowany aurą dźwiękową miasta, szumem infrastruktury zrujnowanego przemysłu, Wiktor Skok odnalazł w Łodzi industrialnej potencjał, którego nie dostrzegali inni ówcześni twórcy alternatywni. Obecnie prezentacjom jego muzycznych wizji towarzyszą często obrazy, fotogramy, a także animacje uzupełniające przekaz. Jego występy otwierały koncerty i sety takich wykonawców i zespołów, jak: Laibach, Z’ev, Whitehouse, Scorn, Schloss Tegal, Haujobb, David Carretta czy Terrence Fixmer.
Konstanty Usenko – muzyk, pisarz, wiolonczelista. Autor tekstów, założyciel zespołów The Leszczers, Najakotiva, Super Girl Romantic Boys oraz 19 Wiosen, reprezentujących muzykę punkową, nowofalową, a także industrialną. Jest on autorem książki – pierwszej na polskim rynku wydawniczym – poświęconej tematyce radzieckiego i rosyjskiego undergroundu. Oczami radzieckiej zabawki to jednocześnie debiut literacki artysty, w którym ukazuje on radziecko-rosyjską rzeczywistość, wykorzystując galerię barwnych i nietuzinkowych postaci, co spotkało się z uznaniem ze strony czytelników. Na przestrzeni lat, Usenko wielokrotnie eksperymentował z różnymi formami oraz gatunkami muzyki, jednocześnie organizując trasy koncertowe zespołów rosyjskich w Polsce i polskich wykonawców w Rosji. Wraz z zespołem Super Girl Romantic Boys występował podczas dużych krajowych festiwali muzycznych takich, jak: Off Festival w Katowicach, a także koncertował poza granicami Polski, m.in. w Anglii, Szkocji, Niemczech i Rosji.
Alexander Pehlemann – pochodzący z Niemiec dziennikarz muzyczny oraz selektor. Jest absolwentem Uniwersytetu w Greifswaldzie, gdzie ukończył historię sztuki, ze szczególnym naciskiem na kulturę wschodnioeuropejską. Od 1993 roku jest wydawcą magazynu „Zonic”, gdzie publikuje teksty analizujące głównie subkultury obecne w krajach bloku wschodniego oraz elementy kultury popularnej w ostatniej dekadzie komunistycznej Europy. Jako selektor, aktywnie działa w Al-Haca Sound System, a także jest producentem audycji radiowej Zonic Radio Show. Wydał antologię tekstów i kompilację CD zatytułowaną Go Ost!, na której znalazły się najciekawsze utwory reprezentujące muzykę okresu komunistycznego we wschodniej Europie. Kasetowemu podziemu z NRD poświęcił natomiast publikację Spannung. Leistung. Widerstand. Magnetbanduntergrund DDR 1979 – 1990.
Wydarzenie realizowane jest we współpracy z klubem DOM i LCCA w Rydze.
Kolekcjonerzy (muzycznej) kontrkultury
12 stycznia 2017 roku, godz. 18.00
Muzeum Sztuki ms² w Łodzi