Książka Pracownia. Wojciech Gilewicz to pokłosie wieloletniej już współpracy Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki z pochodzącym z Biłgoraja malarzem, fotografem, autorem instalacji, akcji performatywnych i filmów wideo.
Fundacyjną dla niniejszej publikacji wystawą Wojciecha Gilewicza okazała się Pracownia, która odbyła się w Bunkrze Sztuki w 2012 roku. Była to kontynuacja a zarazem nowa odsłona zapoczątkowanego w 2011 roku w galerii Awangarda projektu Wyprzedaż. Zarówno we Wrocławiu, jak i w Krakowie Gilewicz zamieszkał w przestrzeni swojej wystawy. Rozłożył warsztat malarski i po prostu pracował. Artysta codziennie narażony był jednak na spotkanie z odbiorcami swojej sztuki. Odpowiadał na pytania, objaśniał zasady malarskiego kunsztu, pozwalał na samodzielne próby i eksperymenty z farbą olejną. Proces twórczy został podany na widelcu, a kolejne warstwy pokrywały przygotowane płótna. Czas, farba, czas, farba, czas, farba…
Tym samym kluczem posłużyli się autorzy pracując nad książką Wojciech Gilewicz. Pracownia. Odstęp czasowy dzielący wystawę i wydanie niniejszej publikacji dał możliwość ponownego wejścia do pracowni artysty. Tym razem skorzystano z tylnych drzwi. Malarski warsztat Gilewicza delikatnie pokrył się kurzem, coraz częściej w rękach artysty zaczęła pojawiać się kamera wideo. Pracownia, którą starano się w publikacji przybliżyć, nie jest już oświetlona blaskiem galeryjnych świateł. Jest to swoisty warsztat, w którym czas biegnie swoim własnym rytmem, a akcja rozgrywa się w dwóch równoległych przestrzeniach: ilustracyjnej i tekstowej.
Pierwsza z nich, poprowadzona bardzo skrupulatnie i zgodnie z chronologią powstawania dzieł Gilewicza, znajduje swoje odbicie w postaci grafu opracowanego przez projektantkę książki, Agatę Biskup. Kolejne daty, samodzielne lub połączone ze sobą, określają zakresy czasowe reprodukowanych w publikacji cykli prac, a także wskazują na graficzne usytuowanie podpisów przynależnych konkretnym ilustracjom. Zamierzone rozbicie serii dzieł i zachowanie dystansu czasowego ma za zadanie zwrócić uwagę Czytelnika na często powracającą w twórczości artysty praktykę powracania, kontynuowania rozpoczętych czasami dużo wcześniej dzieł.
Druga przestrzeń książki to tekstowa analiza wybranych wątków twórczości Gilewicza. Również w tym przypadku czas odegrał znaczącą rolę – niektóre z tekstów powstały od razu po zakończeniu wystawy w Bunkrze Sztuki (2012). Przed wydaniem niniejszej publikacji autorzy zdecydowali się na ponowne wzięcie swoich materiałów na warsztat. W ten sposób tekst Anny Markowskiej Just the two of Us doczekał się nowego zakończenia, a Kinga Olesiejuk napisała appendix Przemalowywanie. Komentarz konserwatora na temat Obrazów 2002 Wojciecha Gilewicza do wywiadu z artystą Nieskończoność kusi. Najwięcej zmian pojawiło się w rozmowie z Gilewiczem zatytułowanej Naprowadzanie, którą w 2012 rozpoczął Piotr Stasiowski i Karolina Vyšata, a która swój finalny kształt przyjęła w 2016 roku. Najnowszy materiał (2015) to esej Magdaleny Kownackiej Przypadki Wojciecha Gilewicza.
Czasowy dystans, zmiany zachodzące w twórczości artysty, a także poszerzenie perspektywy autorów w widzeniu podejmowanych tematów zaowocowało znacznie bardziej rozbudowanym niż początkowo planowany katalog wystawy studium na temat twórczości Wojciecha Gilewicza: dwujęzycznym i bogato inkrustowanym ikonografikami.
Pracownia. Wojciech Gilewicz
Autorzy tekstów: Wojciech Gilewicz, Magdalena Kownacka, Jarosław Lubiak, Anna Markowska, Kinga Olesiejuk, Piotr Stasiowski, Karolina Vyšata, Magdalena Ziółkowska
Wydawca: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
Kraków 2017