17 kwietnia 2010 roku w Poznaniu potrwa projekt madeinpoznan.noc – intensywna dawka kultury tworzonej poza instytucjami, czerpiąca swoją energię z fenomenu Nocy Muzeów. Już po raz drugi organizatorzy chcą nawiązać do tego wydarzenia, ale jednocześnie zaprosić do poznania artystów, którzy choć współtworzą kulturalny charakter miasta, często są szerokiej publiczności mniej znani. Podczas tegorocznej edycji przygotowano prawie dwadzieścia premierowych projektów prezentujących potencjał i różnorodność kultury pozaisntytucjonalnej.
Wydarzeniem kwietniowej nocy będzie z pewnością siedem premier teatralnych poznańskich teatrów pozainstytucjonalnych. Jedną z nich będzie spektakl TROP: DANCE AS ART Movements Factory prezentowany już wcześniej w wersji przedpremierowej w Korei Południowej oraz Łodzi. W ramach tego projektu choreografka i tancerka Iwona Pasińska zaprosiła do współpracy wybitnego pianistę Macieja Grzybowskiego by wspólnie zmierzyć się z muzyką Pawła Szymańskiego oraz istotą sztuki tańca. Z kolei specjaliści od realizacji polegających na niezwykłym dialogu z widzem oraz przestrzenią, czyli Teatr Usta Usta Republika zaprezentują spektakl STREAM, którego tematem będzie szeroko rozumiana komunikacja. Teatr Strefa Ciszy pokaże nową wersję spektaklu Salto Mortale a Teatr Porywacze Ciał z okazji osiemnastych urodzin zabierze nas w filmowo-teatralną podróż zatytułowaną Inwazja według Porywaczy Ciał. Mocnym dopełnieniem nurtu teatralnego będą z pewnością produkcje nocy: projekt prezentujący performatywność muzyki teatralnej przygotowany przez zespół Gooey, performatywne czytanie dramatu Zaginiona Czechosłowacja Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk reżyserowane przez Marcina Libera oraz premiera Agaty Elsner i Kuby Kaprala zatytułowana Staruchy 2058.
Niecierpliwie oczekiwanym nurtem będzie z pewnością kolejna edycja wydarzenia Nova Elektronika w nietuzinkowej przestrzeni Starej Rzeźni. Na pięciu scenach muzykę elektroniczną prezentować będą najciekawsi artyści wielkopolskiej sceny, grający premierowe projekty przygotowane we współpracy z muzykami polskimi i zagranicznymi. Podobnie jak rok temu nie będzie to standardowy koncert, a raczej kilkugodzinna instalacja muzyczna z udziałem żywych instrumentów oraz wizualizacji autorstwa najlepszych VJ-ów. Tym razem swoją twórczość zaprezentują m.in.: Mooryc, Arctic Sunrise, Sza/Za, An on Bast, Rafał Zapała, Michał Kowalonek, Adam Brzozowski, QLHEAD czy Bajzel. Nowością będzie Scena Debiutów, na której zagrają finaliści ogłoszonego przez nas konkursu.
Nurt sztuk wizualnych i komiksu będzie szeroką prezentacją młodych artystów w poznańskich galeriach niezależnych oraz przestrzeniach postindustrialnych i publicznych. W programie znajdziemy wielkoformatową wystawę Pociąg do komiksu prezentowaną na Dworcu Głównym PKP w Poznaniu oraz premierę trójwymiarowego komiksu Agnieszki Prygiel. Poza tym, czeka nas też wiele specjalnie przygotowanych wydarzeń w poznańskich galeriach niezależnych (m.in. Starter, Niewielkiej i Sandra) oraz projekt grupy Rżnięty Krzyształ realizowany na terenie Starej Rzeźni.
Ciekawie zapowiada się także nurt filmowy, pokazujący potencjał ostatnich istniejących jeszcze w Poznaniu kin studyjnych. W ramach tego programu będziemy mieć okazje obejrzenia najlepszych filmów z dorobku poznańskiej Pracowni Socjologii Wizualnej UAM oraz poznania niezależnej sceny filmowej dzięki wizycie grupy Filmowe Podlasie Atakuje. Natomiast zwieńczeniem programu filmowego będzie nocna projekcja filmów laureatów ogłoszonego przez nas konkursu oraz pokaz specjalny filmu Człowiek z kamerą w reżyserii Dżigi Wiertowa z 1929 roku.
madeinpoznan.noc to kolejny krok prezentujący potencjał poznańskiej kultury tworzonej poza instytucjami. To siła wielu twórców kultury i organizacji pozarządowych, które się wzajemnie wspierają i współpracują, zamiast widzieć w sobie konkurencję. To próba przewartościowania myślenia o polityce kulturalnej opartej na tradycyjnym prymacie instytucji. Istota tegorocznej edycji madeinpoznan.noc zawarta w haśle programowym artystyczna kooperatywa to przede wszystkim twórcza współpraca samoorganizującego się środowiska twórców funkcjonujących poza instytucjami.