Do 30 maja 2010 roku w Centrum Sztuki w Toruniu można oglądać wystawę berlińskiego artysty Tilmana Wenlanda pt.: Plamka żółta, która jest indywidualną wystawą Tilmana Wendlanda, artysty tworzącego na pograniczu sztuki i architektury. Realizowane przez niego projekty poprzedzone są zawsze dokładną analizą kontekstu projektu, a determinują je przestrzeń, w której powstają, wybrane materiały i proces żmudnej pracy na miejscu. Artysta zazwyczaj wprowadza w zastaną ramę bardzo proste surowce – papier, karton, płytę pilśniową – zawsze w kolorze białym. Sprawia to, że jego instalacje funkcjonują dwupłaszczyznowo: obiekty są nieobecne, a jednocześnie obecne, sprawiają wrażenie jak gdyby były w tym miejscu od zawsze.
Tym razem artyście przyjdzie zmierzyć się z monumentalną konstrukcją największej sali toruńskiego Centrum Sztuki Współczesnej (900 m², 7 m wysokości). Wyniku tej konfrontacji nie da się przewidzieć, będzie on jednak ważny tak dla artysty, jak i dla toruńskiego obiektu: Plamka żółta jest bowiem pierwszym projektem od momentu uruchomienia instytucji, który jest tworzony nie tylko po to, by zaistnieć w konkretnym miejscu (instalacja typu site specific), ale też pierwszym, który zastaną przestrzeń – w jej architektonicznym i koncepcyjnym aspekcie – bierze za temat.
Tytuł wystawy odnosi się do części siatkówki odpowiedzialnej za ostrość wzroku i percepcję barw. Wendland swoją instalacją próbuje wytworzyć związek między zwiedzającym a zwiedzanym obiektem. Stąd jego instalacja jest wyrazem poszukiwania możliwości poszerzenia pola widzenia, dopuszczając wątpliwość i refleksję odbiorcy, odrzucając tym samym prymat artystycznego oka i wizualną dydaktykę. Widz ma pozostać aktywny, ma doświadczyć architektury, by dojść do przestrzeni. Odkrywcą plamki żółtej był Samuel Thomas von Soemmerring, torunianin.
Kurator: Kasha Bittner
Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU w Toruniu
Wały gen. Sikorskiego 13
Toruń