Spektakl Wszystko o mojej matce Tomasza Śpiewaka w reżyserii Michała Borczucha z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie laureatem Grand Prix 23. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Indywidualnie jury doceniło między innymi Agatę Dudę-Gracz i Krzysztofa Garbaczewskiego oraz Agatę Kucińską i Andrzeja Konopkę.
Wszystko o mojej matce to osobista wypowiedź reżysera Michała Borczucha i aktora Krzysztofa Zarzeckiego, którzy opowiadają w nim o śmierci swoich matek. Tekst Tomasza Śpiewaka nawiązuje tytułem do filmu Pedro Almodóvara, ale nie jest jego teatralną adaptacją. Nagroda główna w wysokości 70 tys. zł dla Teatru Łaźnia Nowa z Krakowa przeznaczona zostanie na inscenizację kolejnej polskiej sztuki współczesnej w sezonie teatralnym 2017/2018.
Po obejrzeniu 13 spektakli, które zakwalifikowały się do finału tegorocznej edycji Konkursu, jury w składzie: Jan Kozikowski – przewodniczący, Jacek Wakar, Weronika Murek, Maryla Zielińska, zdecydowało także o przyznaniu kilkunastu nagród i wyróżnień indywidualnych oraz dwóch zespołowych. Nagroda w wysokości 8 tys. zł trafiła do twórców przedstawienia Herosi Transformacji i miecz Chrobrego Macieja Łubieńskiego i Michała Walczaka w reżyserii Michała Walczaka z Agencji Eventowo-Marketingowej GTQX. Spektakl grany jest w ramach Pożaru w Burdelu w Teatrze WARSawy.
Laureatami drugiej zespołowej nagrody – imienia Jana Świderskiego, fundowanej przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich – zostali twórcy spektaklu Life is cruel, people are bad czyli życie jest ciężkie Michała Wanio i Edyty Januszewskiej z Teatru Ochoty w Warszawie.
Dwie równorzędne nagrody reżyserskie – w wysokości 5 tys. zł każda – powędrowały do Agaty Dudy-Gracz oraz Krzysztofa Garbaczewskiego. Duda-Gracz nagrodzona dostała za reżyserię spektaklu Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, a Garbaczewski za reżyserię Roberta Robura Mirosława Nahacza z TR Warszawa.
Jury postanowiło w tym roku przyznać także Nagrodę specjalną (w wysokości 4 tys. zł). Trafiła ona do Jakuba Krofty, dyrektora artystycznego Wrocławskiego Teatru Lalek.
Indywidualnie – za osobowość artystyczną potwierdzoną rolami w spektaklach Yemaya – Królowa Mórz oraz Piekło – Niebo we Wrocławskim Teatrze Lalek oraz reżyserię Małej myszy i słonia do pary w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki – nagrodzona została także Agata Kucińska (nagroda w wysokości 4 tys. zł). Do Andrzeja Konopki powędrowała z kolei nagroda aktorska (także w wysokości 4 tys. zł) za rolę BurdelTaty w spektaklu Herosi Transformacji i miecz Chrobrego.
Jury Konkursu przyznało też następujące wyróżnienia (w wysokości po 2 tys. zł) – dla Remigiusza Brzyka za reżyserię spektaklu Siódemka Ziemowita Szczerka z Teatru Zagłębia w Sosnowcu, dla Moniki Niemczyk za rolę w zwycięskim spektaklu Wszystko o mojej matce oraz dla Jana Duszyńskiego za muzykę do spektaklu Robert Robur. Wyróżnieni zespołowo (nagroda w wysokości 4 tys. zł) zostali też Aleksandra Wasilkowska (scenografia), Robert Mleczko (wideo), Sławomir Błaszewski (kostiumy) oraz Bartosz Nalazek (reżyseria światła) za oprawę plastyczną tego przedstawienia.
Nagroda za najlepszy tekst dla Marii Wojtyszko
W tym roku po raz trzeci swoje nagrody wręczyła też Komisja Artystyczna (w składzie: Jacek Sieradzki – przewodniczący, Marcin Bogucki, Marta Bryś, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Katarzyna Niedurny i Anna Wakulik), która wcześniej wskazała finałowe spektakle.
Nagroda za „najlepszy tekst dramatyczny” (w wysokości 16 tys. zł) trafiła do Marii Wojtyszko za tekst Piekło-Niebo, zrealizowany we Wrocławskim Teatrze Lalek. Za „najciekawsze debiuty dramatopisarskie” (nagrody w wysokości po 3 tys. zł) uznano debiuty Beniamina M. Bukowskiego, Alicji Kobielarz i Grzegorza Staszaka za teksty: Polowanie na motyle (Bukowski), Makbet (Kobielarz) i Rocznica (Staszak), stanowiące poszczególne części spektaklu Triatlon zrealizowanego w Teatrze Ochoty w Warszawie.
23. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
26 czerwca 2017 roku
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie