19 maja 2010 roku o godz. 20.00 w Tearze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie odbędzie się spektakl pt. Ottone in Villa RV 729 Antonio Vivaldiego w ramach cyklu Opera Rara.
Ottone in villa RV 729 – trzyaktowa opera Antonia Vivaldiego do libretta Domenica Lalliego (prawdziwe nazwisko Sebastiano Biancardi) – była pierwszym dziełem operowym Rudego Księdza. Jej premiera odbyła się 17 maja 1713 roku w Teatro delle Grazie w Vicenzie. Libretto Lalliego, którego akcja toczy się w starożytnym Rzymie, stanowi w rzeczywistości rodzaj opracowania istniejącego tekstu autorstwa Francesca Marii Piccioliego do opery Carla Pallavicina pod tytułem Messalina z 1679 roku. Lalli znacząco przemodelował jednak bohaterów – tytułowa Messalina została przemieniona w Cleonillę, Cesarz Klaudiusz natomiast przemianowany został w innego władcę Rzymu – Ottona, którego postać wykorzystana została w takich popularnych operach, jak: L’incoronazione di Poppea Claudia Monteverdiego z 1642 roku czy Agrippina Georga Friderica Handla z 1709 roku.
Libretto Lalliego nakreśla pełną zaskakujących zwrotów akcji fabułę miłosną. To charakterystyczna dla gatunku konwencja: na tle starożytnego Rzymu obserwujemy miłosne pomyłki, przebrania, czy zaskakujące zamiany obiektu uczuć. Opera opowiada o naiwnej miłości cesarza rzymskiego Ottona do Cleonilli. Nie przeszkadza to pełnej kokieterii, uwodzicielskiej rzymskiej matronie angażować się równocześnie w flirt z dwoma młodymi Rzymianami: Ostiliem i Caiem. Pikanterii sytuacji dodaje także fakt, że Ostilio jest w rzeczywistości… kobietą – Tullią, która ukrywa się pod męskim przebraniem po to, by być bliżej obiektu swych prawdziwych uczuć – Caia.
Zazdrosny o niego Tullia – Ostilio nosi się z zamiarem zgładzenia lubieżnej Cleonilli, lecz w pierwszej kolejności podejmuje próbę przekonania jej, aby zrezygnowała z głębszego angażowania się w relację z Caiem. Ten ostatni jest przypadkiem świadkiem tej rozmowy, którą błędnie interpretuje jako miłosną schadzkę. Powiadamia o niej lojalnie cesarza Ottona, który w przypływie gniewu i zazdrości rozkazuje Caiowi natychmiast zabić Ostilia. Dramatyczną sytuację rozwiązuje zdjęcie przebrania. Ostilio wyjawia prawdę o sobie i przedstawia się jako Tullia. By obłaskawić Ottona, Cleonilla wyznaje, że była od początku świadoma tej skrzętnie skrywanej tajemnicy. Obłaskawiony i udobruchany cesarz na fali swej miłości daje wiarę jej słowom, co prowadzi do szczęśliwego zakończenia miłosnych perypetii: ślubu Tulli i Caia.
Obsada:
Ottone – Sonia Prina
Decio – Topi Lehtipuu
Tullia – Roberta Invernizzi
Cleonilla – Veronica Cangemi
Caio – Yulia Lezhneva
Il Giardino Armonico
Giovanni Antonini – dyrygent
OPERA RARA – to uruchomiony w 2009 cykl prezentujący w Krakowie ambitne produkcje święcące triumfy na scenach najważniejszych teatrów operowych i festiwali we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii czy Niemczech. Na prestiżowych krakowskich scenach wystawiono m.in. dwa spektakle przygotowane przez Fabio Biondiego: Herkulesa nad Termodontem i Agrippinę, a także wersję sceniczną Mieszczanina Szlachcicem pod kierownictwem muzycznym Vincenta Dumestre’a i Rinaldo z udziałem najlepszych solistów i Accademii Bizantina
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
19 maja 2010 roku godz. 20 00