Między 24 a 29 października Patchlab po raz szósty podejmuje tematy aktualnie nurtujące każdego z nas w obliczu tak szybko zmieniającego się świata, w którym żyjemy. Czasem niewygodne, ale zawsze istotne z punktu widzenia współczesnego człowieka żyjącego w erze cyfrowej.
Sztuka danych i sztuczna inteligencja to tegoroczny motyw wiodący festiwalu. Pokażemy prace oparte o niecodzienny materiał – potężne zasoby danych, które mają coraz większy wpływ na społeczeństwo i nasze życie. Wraz z ich rosnącą ilością i rolą, pojawiły się nowe możliwości rozwoju sztucznej inteligencji – zupełnie nowego poziomu bytu, niosącego zarówno mnóstwo nadziei, jak i obaw – wyjaśnia Elwira Wojtunik, Dyrektor Artystyczna Patchlab Digital Art. Festival.
Festiwal w tym roku zagości w Małopolskim Ogrodzie Sztuki i Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, gdzie zobaczyć można będzie 14 instalacji 34 artystów mediów elektronicznych z Polski, Niemiec, Austrii, Węgier, Francji, Turcji, Grecji, Cypru, Włoch, Belgii, Danii, Portugalii, Iranu, Hongkongu, Japonii i Tajwanu.
Oficjalnie zaczynamy 24 października, ale zapraszam już 23 do Pałacu Czeczotki, gdzie we współpracy z festiwalem Conrada i Węgierskim Instytutem Kultury otworzymy instalację świetlną Dark Matter, inspirowaną atmosferą Jądra Ciemności – zapowiada Elwira Wojtunik.
W ramach festiwalu będzie można zobaczyć m.in. wyjątkową instalację Reading Plan, Lien-Cheng Wang, prezentowaną w tym roku na Ars Electronica, podejmującą temat kontroli przez aparat państwowy treści czytanych i przyswajanych przez uczniów w szkołach w Tajwanie. Jedno z ważniejszych wydarzeń to prace grupy XCEED z Hong Kongu, pt. RadianceScape instalacja na pole elektromagnetyczne, projekcję i laser,wizualizująca dane promieniowania radioaktywnego w Fukushimie i Czarnobylu. W czasie trwania festiwalu będzie można m.in. przyjrzeć się sztucznej inteligencji, która pisze książkę i uczy się sztuki konwersacji (Pretext i Triolog, Jerry Galle), posłuchać jak brzmią gwiazdy i gwiadozbiory (Stellar, Francesco Fabris), prześledzić swoją aktywność na fb i zobaczyć profile, tworzone na swój temat przez algorytmy (Data Selfie, Hang Do Thi Duc), przejrzeć się w cyfrowym lustrze wyświetlającym Twoje emocje tu i teraz (Emotional Mirror, random quark), czy zobaczyć jakie ścieżki rozwoju sztuki przewiduje sztuczna inteligencja (Art Predictive Art Bot, Nicolas Maigret, Maria Roszkowska).
Do specjalnego projektu, który zawsze jest wyjątkowym wydarzeniem festiwalu został w tym roku zaproszony Michał Jacaszek, ceniony polski artysta dźwiękowy, producent muzyczny, autor eksperymentalnej muzyki elektroakustycznej i filmowej. Projekt zostanie przygotowany wspólnie z tureckim studiem artystycznym NOHlab, laureatem wielu nagród festiwali sztuk audiowizualnych.
Patchlab to także live-acty i performance audiowizualny Lien-Chen Wang z Tajwanu oraz Boris Chimp 504 z Portugalii wystąpią podczas wernisażu wystawy, a w piątkową noc zobaczymy m.in. XCEED z Hong Kongu z realizowanym na żywo projektem odnoszącym się krytycznie do katastrofy Elektrowni Atomowej Fukushima Nr 1 oraz Microseq prezentowany na tegorocznym TodaysArt Festival w Amsterdamie.
Kulminacją festiwalu będzie noc z Anthony Rotherem w roli głównej na Szpitalnej 1. Tego kompozytora nie trzeba nikomu przedstawiać, to żywa legenda, najważniejszy kontynuator grupy Kraftwerk. Na słynne live acty Anthonego Rothera ściągają tłumy fanów. Rother zagra ADJ set (Artistic DJ set), unikalny występ, oparty tylko o własne produkcje, których nie wydaje komercyjnie. Jestem pewna, że dla krakowskiej sceny klubowej będzie to wyjątkowa noc – podkreśla dyrektor artystyczna festiwalu.
Festiwalowi towarzyszyć będą spotkania i warsztaty (Nie)bezpieczne dane w sieci. Jak tracimy kontrolę nad naszymi cyfrowymi śladami?, Graj w PureData – warsztaty programowania muzyki i interakcji dla młodzieży oraz spotkanie z przedstawicielami wiedeńskiej grupy Technopolitics opracowującej innowacyjne projekty na przecięciu sztuki, badań, nauki i edukacji, którzy opowiedzą o swoich doświadczeniach w pracy nad wizualizacją ogromnej ilości danych w niezwykłym projekcie The Timeline – Tracing Information Society, który prezentowany będzie w ramach wystawy.
6. Patchlab Festival 2017
Od 24 do 29 października 2017 roku
Kraków