W tym tygodniu na scenę wraca spektakl baletowy Polowanie na czarownice w choreografii Cathy Marston. Balet ten powstał na kanwie historii Anny Göldi, poddanej brutalnym torturom i straconej w XVIII-wiecznej Szwajcarii za uprawianie czarów. Choreografii towarzyszy barokowa muzyka, w tym fragmenty Czterech pór roku Vivaldiego, a także tekst dramatyczny.
Annamiggeli Tschudi zmarła w 1810 roku, prawdopodobnie w polskiej części Ukrainy, z dala od rodzinnej miejscowości Glarus w Szwajcarii, gdzie cieszyła się niecodzienną sławą – gdy miała osiem lat, zatrudniona w jej domu rodzinnym pokojówka Anna Göldi rzekomo rzuciła na nią urok. Kiedy pewnego dnia w jej szklance z mlekiem znaleziono igły i gwoździe uznano, że Göldi włożyła je tam w złym zamiarze. Göldi natychmiast odprawiono, jednakże wkrótce Annamiggeli zaczęła wymiotować igłami i kuleć. W przekonaniu, że Göldi użyła czarów, aby w ten sposób zemścić się, wysłano za nią grupę poszukiwawczą, sprowadzono z powrotem do Glarus i zmuszono do „uleczenia” Annymiggeli – czym dowiodła ona swojej winy. Rzeczywiście, u Annamiggeli doszło do pewnej poprawy zdrowia, a Göldi w następstwie tego poddano torturom i stracono.
Kto jest winny a kto nie w tej straszliwej historii? Kto zgrzeszył przeciwko komu? Czy „żywi” mają prawo osądzać zmarłych?
Premiera zachwyciła publiczność, która spektakl oglądała w niezwykłym napięciu, które potem “odreagowała” długą owacją na stojąco. – Gazeta Wyborcza
Duet Anny Göldi z dr. Tschudi był szczególnie zmysłowy, z płynnymi podniesieniami i momentami potężnej bliskości, które rzeczywiście mogłyby zachwiać spokojem każdego ogniska domowego. – Dance Europe
Tytuł najlepszej tancerki współczesnej i najlepszego tancerza współczesnego w konkursie XI Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury otrzymali, występujący w spektaklu, Karolina Cichy-Szromnik i Paweł Wdówka.
Polowanie na czarownice, Cathy Marston
11 listopada 2017 roku
Opera na Zamku, Szczecin