Od 10 listopada w przestrzeni Instytutu Dizajnu oglądać można wystawę Retrospekcje przygotowaną przez markę Wood&Paper. Ekspozycja potrwa do 28 stycznia 2018 roku.
To kolejna odsłona wystawy, która swoją premierę miała na Festiwalu Dizajnu w Łodzi w 2016 roku, a później prezentowana była podczas świątecznej edycji Targów Rzeczy Ładnych w Warszawie w grudniu 2016 roku oraz na Festiwalu Gdynia Design Days w lipcu rok później.
Wystawa Retrospekcje tropi motywy związane z wzornictwem lat 50. i 60. we współczesnych polskich projektach sztuki użytkowej. Zgromadzone eksponaty dowodzą, jak sprawnie rodzimi projektanci potrafią łączyć elementy dawnego wzornictwa z klimatem nowoczesności.
Moda na retro w świecie designu trwa i właśnie wchodzi w kolejny etap swojej ewolucji. To moment, w którym lekcja estetyki lat 50. i 60. została odrobiona na tyle rzetelnie, że przestano podchodzić do niej z czcią. Dziś uwielbienie zostało zastąpione analitycznym myśleniem.
Z korzyścią dla swoich projektów, designerzy przeprowadzają „retrospekcje”, czerpiąc z przeszłości głównie podejście do sposobu pracy i konstruowania obiektów. To, że ich poszukiwania nieraz prowadzą do „retro” efektów wizualnych jest wyłącznie korzystnym zbiegiem okoliczności i potwierdza tezę, że piękno wypływa z funkcji.
Na wystawie zgromadzono obiekty sztuki użytkowej stworzone przez polskich projektantów: mebli, lamp, grafik, wyrobów szklanych i ceramicznych, tkanin oraz innych dodatków. Prawie wszystkie przedmioty są realizacjami komercyjnymi, ale wytwarzanymi metodą rzemieślniczą, produkowanymi „na bieżąco”, a nie masowo. Chodziło o pokazanie rzeczy funkcjonalnych, trwałych, eleganckich, a co najważniejsze – osiągalnych cenowo dla przeciętnego konsumenta.
Koncepcja Retrospekcji oparta jest na oryginalnym rozwiązaniu scenograficznym: przestrzeń ekspozycji zaaranżowano tak, aby imitowała prawdziwe wnętrze mieszkalne. Rozpoczynając pracę nad koncepcją wystawy miałam w głowie myśl, że nie chcę mówić o projektach z pierwszych stron gazet i modnych portali – podkreśla Magda Jasińska, projektant marki Wood&Paper i autorka wystawy. – Chciałam pokazać szerszej publiczności, że jest wielu polskich projektantów i firm, które w świadomy i oryginalny sposób czerpią ze złotego okresu polskiego wzornictwa.
Kuratorem ekspozycji prezentowanej w przestrzeniach Instytutu Dizajnu w Kielcach do 28 stycznia 2018 roku jest Anna Diduch, redaktor naczelna „priv. Magazine”.
Retrospekcje
Od 10 listopada 2017 roku do 28 stycznia 2018 roku
Instytut Dizajnu w Kielcach