Co łączy zombie i górnika? Co wspólnego mają ze sobą Dracula i niewidzialny kapitał? Co oznacza bycie uprzywilejowanym i nieuprzywilejowanym członkiem społeczeństwa, a co więcej jaki rodzaj komunikacji charakteryzuje oba te położenia?
Jestem synem górnika daje wyraz doświadczeniu, w którym teraźniejszość jest ciągle modyfikowana przeprogramowywaniem przyszłości i przepisywaniem przeszłości, a tożsamość ciągle składanym konstruktem dawnych kategorii i zglobalizowanych wzorców. Wystawa oscyluje wokół stanu współczesnej podmiotowości, zawieszonej między marzeniami o samostanowieniu, indywidualności, samowystarczalności a nieuniknionym uwikłaniem w relacje wyzysku, jednocześnie przedstawiając wypadkowe tego wewnętrznie sprzecznego położenia. Tak więc rzeczywistość Syna Górnika jest wszystkim tym, co wypierane, czy to ze świadomości jednostki, społeczeństwa czy kapitalizmu w ogóle. Jest zombie, które beznadziejnie próbuje przemówić, zalaną kopalnią, która odzyskuje życie dzięki ruinie, w którą popadła, upadłym hotelem – zgliszczami rozwoju, kultury i monumentalnym pomnikiem tego, co już w kulturze nieaktualne, czekającym na ponowną hossę. W takiej rzeczywistości dominuje fantazja i złudzenie, mające źródła w niemożliwych do spełnienia pragnieniach.
Prezentowane prace odnoszą się do globalizacji, tworzących się w jej wyniku nowych tożsamości, lokalnych reakcji wobec pandemicznego kryzysu. Autorami wystawy są Róża Duda i Michał Soja, artyści wizualni posługujący się medium filmu eksperymentalnego, instalacji, grafiki 3D.
Wystawa prezentowana jest w ramach wydarzeń towarzyszących Miesiącowi Fotografii w Krakowie.
Michał Soja (ur. 1994, Kraków) – studiował w Akademie der Bildenden Künste w Monachium, Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Prezentował swoje prace na festiwalach w Polsce i zagranicą. Został nagrodzony wyróżnieniem w konkursie Fundacji Grey House 2017, podczas 10. edycji IN OUT Festivalu w Gdańsku oraz drugą nagrodą w ramach 4. edycji O!PLA, Festiwalu Polskiej Animacji. Prezentował swoje prace na trzech wystawach indywidualnych. Posługuje się głównie medium filmowym, a także eksperymentalną animacją oraz grafiką 3D. W swoim najnowszym projekcie Gold Mine wykorzystuje dokumentalny materiał filmowy wzbogacono generowane komputerowo obiekty 3D, tworząc w ten sposób archeologiczną rekonstrukcję współczesności. W swojej twórczości podejmuje zagadnienia pamięci zbiorowej, analizuje obecną kulturę wizualną oraz odnosi się do daleko idących implikacji systemu kapitalistycznego w generowaniu współczesnej podmiotowości.
Róża Duda (ur. 1993, Lublin) – studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka oraz pracowni interdyscyplinarnej Grzegorza Sztwiertni, w Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu oraz na Universität für angewandte Kunst w Wiedniu. Zajmuje się sztuką wideo, instalacją, filmem dokumentalnym, grafiką 3D. Od 2016 roku pracuje w duecie z Michałem Soją.W roku 2017 ich wspólny projekt Gold Mine został zaprezentowany na festiwalu Limited Access w Teheranie, na festiwalu Młode Wilki w Szczecinie oraz wyróżniony w konkursie Fundacji Grey House w Krakowie. W czerwcu 2017 roku duet brał także udział w Przeglądzie Sztuki Survival we Wrocławiu. W 2016 roku w Wideo Galerii Małopolskiego Ogrodu Sztuki w Krakowie odbyła się pierwsza wystawa indywidualna artystki –Obserwatorium. Brała także udział w licznych wystawach zbiorowych w Polsce i na świecie, a także w projekcie Sejsmograf organizowanym przez Bunkier Sztuki w Krakowie. Została wyróżniona na X IN OUT Festival w Gdańsku. W 2017 roku stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jestem synem górnika. Róża Duda, Michał Soja
Od 24 do 29 maja 2018 roku
Otwarcie: 24 maja 2018 roku, godz. 19.00
TELOS, ul. Cieszyńska 9, Kraków