Warszawska wystawa Gustav Metzger. Prace 1995-2007 prezentuje tylko fragment bogatej twórczości artysty. Urodzony w Norymberdze w 1926 roku, w pochodzącej z Polski ortodoksyjnej rodzinie żydowskiej, w 1939 roku został wysłany do Wielkiej Brytanii w ramach Refugee Children’s Movement, dzięki czemu ocalał z tragedii Holocaustu, w którym zginęła większość jego bliskich. Nigdy nie przyjął żadnego obywatelstwa, żyje ze statusem bezpaństwowca. Zafascynowany ruchem dada, rosyjską awangardą, współpracował m.in. z artystami z nurtu Fluxus. Stworzył pojęcie i był autorem manifestów sztuki autodestrukcyjnej. Organizował sympozja O destrukcji w sztuce (DIAS – Destruction in Art Symposium), które w swoim czasie wywarły zaskakujący wpływ m.in. na Pete’a Townsenda i jego reżyserię koncertów zespołu The Who (niszczenie instrumentów podczas występów). Twórca idei strajku w sztuce, lata 1977–1980 ogłosił czasem bez sztuki. Znany jest ze swego zaangażowania w ruchy pacyfistyczne i ekologiczne. W ostatnich latach jego prace trafiły m.in. do kolekcji Tate, w roku 2007 uhonorowano go zaproszeniem do udziału w wielkiej, odbywającej się co 10 lat wystawie Skulptur Projekte w Muenster.
W Zachęcie prezentowane będą dzieła z cyklu Fotografie historyczne oraz instalacje Eichmann i anioł i In memoriam – poruszające problem ludzkich katastrof i tragedii, często widzianych przez pryzmat wizerunków znanych z mediów i dokumentacji (np. w oparciu o zbiory londyńskiej Wiener Library – jednej z instytucji zajmujących się dokumentacja pamięci o holokauście). Wystawie towarzyszy książka (zgodnie z życzeniem artysty wyłącznie w języku polskim).
Kuratorzy Pontus Kyander, Hanna Wróblewska
Galeria Zachęta
6.03. – 22.04. 07