W tym roku mija 636 lat od śmierci Eryka I, księcia pomorskiego, króla Danii, Szwecji i Norwegii, zwanego również pierwszym playboyem Europy. Historia rozpoczyna się i kończy w Darłowie, a przy tym okazuje się zaskakująco obfita w sensacyjne wątki. Życiorys Eryka, jak osobliwy wzór matematyczny, łączy szereg motywów: władza, miłość, przypadek, pochodzenie, stosunki międzynarodowe, piractwo, skarby, intronizacja, detronizacja, słabość charakteru i atrakcyjny wygląd. Podążanie za chronologią życia pomorskiego króla jest jak wybór najdogodniejszego miejsca na plaży jego rodzinnego Darłowa do obserwacji wiecznie frapujących zagadnień. Kochamy opowieści, a ta niespodziewanie aktualna, zasługuje na opowiedzenie jej jeszcze raz.
Sara Piotrowska i Maciej Szczęśniak – artyści wizualni, ex-para, domniemani kuzyni, wspólnie ubiegają się o plantację bananów w Brazylii w spadku po bezdzietnym wuju Maćka, pracują przede wszystkim site-specific, najczęściej z wykorzystaniem kontekstu danego miejsca i auta. Stale współpracują od 2016 roku na zasadach bezwarunkowego uczestnictwa, które rozszerza się na wszystkie aspekty życia codziennego i twórczego. Mieszkają w Krakowie i Warszawie.
Sara Piotrowska (1989) – artystka wizualna. Współzałożycielka zespołu The Flutes oraz grupy artystycznej L14. Posługuje się obiektem, instalacją, performansem, tekstem. Pracuje przede wszystkim site-specific. W miejsce zamkniętego dzieła interesuje ją modelowanie procesów w konkretnej przestrzeni; rozwijanie narracji otwartej na mutacje w dialogu z współautorem lub odbiorcą. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, (2016). Laureatka Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 9. Wystawy indywidualne: Rzeczy wymagające tłumaczenia* (TAMEX, 2016), 12 minutes to symmetry (CLB Berlin, 2017). Wystawy zbiorowe: Lektury (Galeria Salon Akademii, 2015), The Artists (Reduta Banku Polskiego, 2016), Było nas dziesięcioro (L14, 2016), Carpathian Downhill (Galerie der HBK Saar, 2017), Mity i ladacznice (L14 w ramach Cracow Gallery Weekend Krakers, 2017).
Maciej Szczęśniak (1989) – artysta interdyscyplinarny, porusza się na granicy wielu dyscyplin. Posługuje się różnymi mediami takimi jak: fotografia, wideo, audio art, performans oraz site-specific. W realizowanych projektach uwzględnia uwarunkowania danej przestrzeni, z którą pracuje, często odwołuje się do wątków autobiograficznych. Współzałożyciel grup artystycznych „Opcja”, „The Flutes” oraz „L14”. Z zamiłowania tatuator-prymitywista. Absolwent ASP w Krakowie, (2014) oraz ASP w Warszawie, (2016). Laureat konkursu Spilman Award (2014), laureat Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko, (2017). Wystawy indywidualne: 12 minutes to symmetry (CLB Berlin, 2017), Rzeczy wymagające tłumaczenia* (TAMEX, 2016), SCENY RODZAJOWE | MARTWE NATURY, (Galeria Pod Śrubką, 2015). Wystawy zbiorowe: Widzimisię (Rondo Sztuki, 2017), Mity i ladacznice (L14 w ramach Cracow Gallery Weekend Krakers, 2017), Trzeźwymi Bądźcie (Galeria Henryk, 2015), Lektury (Galeria Salon Akademii, 2015), Zimne, Ciepłe i Nieludzkie (Galeria BWA Sokół, 2014).
Nagroda Dyrektora Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej Biennale Sztuki Młodych „RYBIE OKO” 9
Sara Piotrowska & Maciej Szczęśniak. Porywczy, szorstki w obejściu, ze skłonnościami do autorytaryzmu
Wernisaż: 4 października 2018 roku, godz.16.30
Od 5 października do 31 grudnia 2018 roku
Galeria Kameralna w Słupsku