Aktorka, performerka i dramaturżka. Magda Tuka zaprezentuje 7 i 8 grudnia w Studium Teatralnym premierowy performens Deus ex running machina.
Performerka znajduje się w stanie ciągłego biegu, za czymś, przed czymś: goni – twa – trwa. Biegnie według osobistej mapy pamięci, wyobrażeń, przybierając różne postaci. Sama stwarza swój własny komentarz. Próba samo-krytyki ma twarz chóru. Jak w tragedii greckiej. Chór stanowi pośrednictwo między widzami a bohaterem/ką. Fryderyk Nietzsche uznaje chór za czynnik budulcowy tragedii. Wynika to przede wszystkim z tego, że zainteresowanie Nietzschego tragedią skupia się na jej totalnym charakterze, prowadzącym do intensywnego przeżycia ogarniającego ducha i ciało. Filozof, idąc tym tropem, rozwija sformułowaną przez Schlegla formułę chóru jako „widza idealnego”, przekształcając ją nie tyle w widza, ale w twórcę – „Chór zyskuje rangę tej instancji w tragedii, która pomaga widzom natrafić na właściwy trop uczestnictwa w świecie, jakim on się przedstawia”.
Magda Tuka tak mówi o procesie twórczym:
Interesuje mnie ciało wrzucone w tryby wyższych konieczności, zdeterminowane przez narzucone warunki. Bez celebracji. Traktowane raczej instrumentalnie. Będące na służbie idei/znaczeń. Często nagie, wystawione, w okolicznościach niesprzyjających. Ale nie upokorzone, bo stanowiące poligon zmagań. Powstawanie peformensu trwa latami. To obrazy, myśli, skojarzenia, które pojawiają się w wyobraźni, czasem we śnie i za którymi podąża intuicja.
Deus ex running machina był prezentowany w ramach Emergency Festival w Manchesterze jako work-in-progress, a po premierze warszawskiej będzie pokazany w United Cowboys, Art House w Eindhofen. Magda Stawman-Tuka to aktorka, performerka, dramaturżka w grupie TukaWach. Autorka kilkunastu performensów i spektakli, m.in. 1923.webcam (2018), National Body Art (2018), How The Hare is Dying (2017), Girl Descending a Staircase No1 (2017), Dziewczyna schodząca ze schodów (2017), Jak Umierają Zające|Prywatna Inwentaryzacja (2016). Współpracowała m.in. z Pawłem Passinim, Marcinem Cecko, Piotrem Borowskim. Swoje prace prezentowała podczas Warszawskiej Sceny Tańca, festiwali Ciało/Umysł, APART w Katowicach, MAAT w Lublinie i MANDALA we Wrocławiu, a także na licznych festiwalach zagranicznych. W ramach praktyk teatralnych współpracuje z brytyjsko-brazylijską grupą Zecora Ura. Jest stałą prowadzącą zajęcia: Grotowski w londyńskiej szkole Fourth Monkey Actor Training Company.
Deus ex running machina, Magda Tuka
premiera: 7 grudnia 2018 roku, godz. 19.00
8 grudnia 2018 roku, godz. 19.00
Studium Teatralne