24 września w Studiu Muzycznym PR im. A. Osieckiej w Warszawie odbędzie się koncert zespołu Ars Tunae. Zespół Ars Tunae tworzą muzycy, którzy w swoich studenckich czasach muzykowali w zespołach zwanych po hiszpańsku tunas. Wielu z nich zdecydowało się z muzyki uczynić swój zawód i tak powstał zespół odwołujący się do tradycji, która swoimi korzeniami sięga średniowiecza. Zaowocowało to dopracowaniem typowego dla tych zespołów repertuaru oraz instrumentarium opartego na mandolinach, gitarach, lutniach, basach, bandurach, akordeonach i perkusji. Repertuar czerpie z folkloru hiszpańskiego i latynoamerykańskiego wzbogacanego o światowe przeboje. Obfituje w pieśni ludowe, serenaty, pasodoble, bolera i in.
Na program koncertu składają się przede wszystkim ludowe pieśni hiszpańskich twórców, które stały się przebojami w swoim gatunku. Carlos Cano, mistrz form tradycyjnych, jako pierwszy starał się przywrócić współczesności ludowe pieśni hiszpańskie, zniesławione w okresie frankistowskim, gdy były na usługach reżimu. Najbardziej zasłynął jako autor pieśni Maria la Portuguesa. Bardzo płodnym twórcą był Carmelo Larrea, autor licznych przebojów, wśród których napisana przez niego pieśń Dos cruces doczekała się osiemdziesięciu wersji, m.in., w języku angielskim, francuskim a nawet japońskim. Następnym sukcesem była Camino verde. Doña Francisquita to zarzuela, której autorem jest Amadeu Vives uprawiający z powodzeniem ten typowo hiszpański gatunek muzyczny. Usłyszymy Fandango z tej partytury. W programie znalazły się również dwie znane pieśni neapolitańskie – Dicitencello vuie Rodolfa Falvo i I te vurría vassá Eduarda di Capua (napisał wiele słynnych na cały świat pieśni jak np. O sole mio), jak również legendarny motyw przewodni do filmu Amarcord F. Felliniego autorstwa wybitnego twórcy muzyki filmowej Nino Roty. Pieśni latynoamerykańskie reprezentują Si vas para Chile Chito Faró i Granada Agustina Lary. Si vas para Chile stała się prawdziwym hymnem Chilijczyków na emigracji wyrażającym ich tęsknotę za krajem ojczystym a jej autor napisał ok. 800 pieśni. Autor Granady (a także, m.in. Solamente una vez), uznawany za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli uprawianych przez siebie gatunków – Meksykanin Agustín Lara – pisał i wykonywał pieśni i bolera, a wiele z nich znalazło się w repertuarze takich artystów jak Plácido Domingo, José Carreras czy Ramón Vargas. Program koncertu zamyka Most na rzece Kwai Malcolma Arnolda – ścieżka dźwiękowa do filmu nagrodzona Oskarem.