18 kwietnia, godz. 19.00 w krakowskim Kinie Pod Baranami rozpocznie się Festiwal Future Shorts z inspirującym i poruszającym zestawem krótkich filmów z całego świata. Na wyróżnienie zasługuje m.in. The Bohemian Rhapsody Project singapurski eksperyment z pogranicza filmu, muzyki, sztuki i teatru. Oparty na jednym z największych przebojów grupy Queen, w niekonwencjonalny sposób poruszający problematykę kary śmierci. Ponadto pokażemy historię traktującą o miłości i muzyce rockowej w Heavy Metal z Finlandii, poszukamy odpowiedzi na pytanie czy starannie dobrane miejsce pomoże odnaleźć miłość lub ocalić przygasający związek w duńskim Les Amours Perdus, spróbujemy także poszukać wyjścia z sytuacji bez wyjścia w dynamicznym i bezkompromisowym obrazie Lucky z Australii.
Program:
The Bohemian Rhapsody Project
reż: Tzu Nyen Ho / Singapur / 2006 / 8′
Akcja filmu rozgrywa się w byłym Sądzie Najwyższym w Singapurze. Sala sądowa jest wypełniona filmowym sprzętem i pracownikami planu, a oskarżony mężczyzna rozpoczyna swoją musicalową kwestię słowami I’m just a poor boy from a poor family. Dialogi skonstruowane są w całości z tekstu legendarnej piosenki zespołu Queen z 1975 r. – Bohemian Rhapsody, która jest reinterpretowana w całkiem nowy sposób, budzący zarówno zachwyt jak i kontrowersje. Nadmierna teatralizacja i sztuczność sytuacji odsyła widza do świata mediów, jako estetyzującej machiny, swoistego simulacrum, w którym nic nie jest rzeczywiste, a wszystko jest grą. Gra ta zyskuje całkiem nowe znaczenie, gdy dowiadujemy się, że za pretekst posłużyła prawdziwa historia kontrowersyjnej kary śmierci w Singapurze. Tzu Nyen Ho to artysta, filmowiec i pisarz, jego prace wystawiano m.in. na Sao Paulo Biennale (2004) i Fukuoka Asian Art Triennale (2005) oraz w Adam Art Gallery (Wellington). Jest redaktorem magazynu Art Asia Pacific.
Heavy Metal
reż: Zaida Bergroth / Finlandia / 2007 / 30′
Koniec lat 80., wioska w głębi Finlandii. Hevari, jedyny długowłosy nastolatek w okolicy to najfajniejszy gość na świecie, przynajmniej w opinii Kake z sąsiedztwa. Nikt inny się z tym nie zgadza; Hevari przywykł już, że jest obiektem żartów rówieśników. Ale nadchodzi piątkowy wieczór, a wraz z nim dyskoteka. Czas iść, może tym razem wszystko ułoży się inaczej? Opowiedziana ze zrozumieniem dla zmagań bohatera opowieść o dojrzewaniu osadzona w fińskim krajobrazie celnie oddaje nastrój epoki, ale zarazem porusza ponadczasowe problemy poszukiwania intymności i zrozumienia. Laureat nagrody publiczności i nagrody głównej na Tampere International Short Film Festival w 2007r.
The Eel
reż: Dominic Hailstone / Wielka Brytania / 2004/ 6′
Krótkometrażowy horror – świadectwo wyzwolonej z wszelkich reguł dziwacznej wyobraźni autora. Węgorz miota się w swoim niewielkim zbiorniku, a jego kształty błyskawicznie przerastają otoczenie. Agresywna mutacja osiąga monstrualne proporcje. Film powstawał przez dwa lata, praktycznie bez budżetu i bez udziału grafiki komputerowej. Dominic Hailstone pracował wcześniej jako projektant i rzeźbiarz w przemyśle filmowym (Harry Potter i kamień filozoficzny, 28 dni później, Wywiad z wampirem); współpracował też z Chrisem Cunninghamem przy wideoklipie Come To Daddy Aphex Twina oraz wyreżyserował teledysk Holy Tears dla zespołu Isis. Lepiej nie oglądać przy zgaszonym świetle.
Lucky
reż: Nash Edgerton / Australia / 2005 / 5′
Wyobraź sobie: jest ciemno, oddychasz ciężko. Ryk silników. Pot. Nagle widzisz światło i uświadamiasz sobie, że jesteś w bagażniku pędzącego samochodu. Niestety, brakuje kierowcy… Co zrobisz, by ocalić życie? Nash Edgerton pracuje po obu stronach kamery jako aktor, kaskader, montażysta, producent, scenarzysta i reżyser. Jest autorem krótkich filmów, teledysków i reklamówek. Jego kaskaderskie umiejętności można było podziwiać m.in. w Matriksie, Mission: Impossible 2, czy Gwiezdnych Wojnach. Film Lucky przyniósł autorowi uznanie na wielu międzynarodowych festiwalach (Cleveland International Film Festival 2006, St. Kilda Film Festival 2005, St. Louis International Film Festival 2005r., Tropfest 2005r.).
We have decidet not to die
reż: Daniel Askill /Australia/2004/11′
Trzy rytuały. Trzy sylwetki. Trzy współczesne transcendentalne podróże do miejsc, gdzie śmierć nie jest już nieunikniona. Doświadczenie takiego stanu umysłu, w którym logika zostaje zarzucona i wszystko staje się możliwe. Audiowizualna opowieść wykorzystująca dźwięk, pracę kaskaderów i efekty wizualne, by stworzyć świat, w którym postacie dryfują w przestrzeni i czasie. Daniel Askill jest autorem filmów krótkometrażowych i reklamówek, pracował m.in. dla MTV, Virgin oraz Warner Music. Reżyserował wideoklipy dla Placebo, UNKLE, Groove Terminator. We Have Decided Not To Die zdobyło nagrodę publiczności na Clermont-Ferrand International Short Film Festival w 2004r.
Les Amours Perdus
reż: Caroline Sascha Cogez/Dania/2005/21′
W ciągu dwudziestu czterech godzin, przy akompaniamencie muzyki koncertowej sławnej flecistki Michaeli Petri, kilka osób próbuje znaleźć swoje (nomen omen) miejsce w poszukiwaniu miłości. Czy miejsce może determinować przebieg życia, jakie znaczenie ma wybór właściwego miejsca i czy należy się do miejsc przywiązywać? Caroline Sascha Cogez wcześniej pracowała jako drugi reżyser na planie filmów Larsa Von Triera (Dogville, Tańcząc w ciemnościach).
Alptraum
reż: This Lüscher/Szwajcaria/2007/3′
Wyobraź sobie narodową reprezentację Szwajcarii w piłce nożnej grającą w finale Euro 2008r., podczas gdy ekran telewizora staje się czarny, a piłka ląduje w twoim ogródku! Komiczna bajka o piłce nożnej, marzeniach i wierze, że niemożliwe może się spełnić.
Kono Pod Baranami
Rynek Główny 27
Kraków