Jeszcze do 29 listopada 2010 roku można oglądać wystawę Paryskie prace Jana Lebensteina w Salonie Wystawowym Marchand w Warszawie.
Monograficzna wystawa prac Jana Lebensteina jest kontynuacją rozpoczętego półtora roku temu cyklu prezentującego dorobek artystyczny klasyków polskiej sztuki współczesnej. Wystawione w Salonie Wystawowym Marchand prace pochodzą głównie z lat 60-tych, część z nich można było podziwiać tego lata w warszawskiej Zachęcie na wystawie zatytułowanej Jan Lebenstein. Pieczęć Erosa i Thanatosa. Paryż, lata 60. i jest reprodukowana w katalogu towarzyszącym tamtej wystawie.
Po artystach takich jak Starowieyski, Nowosielski, Dwurnik czy Beksiński, miłośnicy sztuki i kolekcjonerzy mają okazję zobaczyć ciekawy zbiór wybitnych prac Jana Lebensteina. Większa część pokazywanych na wystawie prac należy do słynnego cyklu Figur osiowych, powstających od drugiej połowy lat 50-tych. Charakteryzują się one precyzyjnym, detalicznym rysunkiem oraz bogactwem tonów w zwykle wąskiej i pozornie nieefektownej skali barwnej. Oryginalność tej osobistej, nasyconej egzystencjalnymi lękami, formuły malarstwa figuratywnego doceniona została przez krytyków francuskich, którzy w roku 1959 przyznali Lebensteinowi Grand Prix na 1. Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu.
Niewyczerpane źródło natchnienia dla artysty stanowiły również wielkie teksty kultury, starożytne mitologie i Biblia, pod wpływem których konsekwentnie realizował w swojej twórczości apokaliptyczną wizję świata. Ważne miejsce w twórczości Lebensteina zajmowała zawsze artystyczna interpretacja teorii o pochodzeniu człowieka i jego animalistycznej naturze. Ten nurt na wystawie reprezentuje autorski egzemplarz grafiki o znaczącym tytule Przedpotopowy z 1973 r. oraz olejny obraz z 1970 r. zatytułowany Sauterell. Kompozycje olejne z tego czasu sprawiają wrażenie reliefów pieczołowicie formowanych, nieomal rzeźbionych, w gęstej materii farby.
Artysta nie stronił od narracyjności szczególnie w swoich pracach ilustratorskich. Na wystawie prezentujemy litografię pochodzącą z zespołu wybitnych ilustracji związanych z Folwarkiem zwierzęcym George’a Orwella (1974). Lebenstein jest również autorem ilustracji do Księgi Hioba (1979), Apokalipsy (1983), Księgi Rodzaju (1995), oraz opowiadań Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.
Jan Lebenstein (ur. 5 stycznia 1930 w Brześciu nad Bugiem, zm. 28 maja 1999 w Krakowie) studiował w warszawskiej ASP w pracowni A. Nachta–Samborskiego. Debiutował na wystawie Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi w warszawskim Arsenale w 1955 r. W 1959 r. otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej Kultury, m.in. ilustrował wydawane tam opowiadania G. Herlinga-Grudzińskiego.
Salon Wystawowy Marchand, pl. Konstytucji 2, Warszawa