20 stycznia 2011 roku w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie odbędzie się polskie prawykonanie opery Giovanniego Battisty Pergolesiego L’Olimpiade. Spektakl zainauguruje cykl Opera Rara.
Koncertowa wersja opery, która zainauguruje przyszłoroczną edycję cyklu Opera Rara, jest poniekąd pokłosiem Roku Pergolesiego, hucznie obchodzonego we włoskim Jesi, rodzinnym mieście kompozytora. W ramach festiwalu zorganizowanego tam jesienią 2010 przez Fondazione Pergolesi Spontini, maestro Ottavio Dantone z zespołem przygotował cztery z sześciu oper Pergolesiego: Flaminio, Lo Frate ‘nnammorato, Adriano in Siria i L’Olimpiade.
L’Olimpiade wykorzystuje libretto autorstwa Metastasia, pierwotnie napisane dla Antonia Caldary. Sukces opery Caldary z 1733 zapoczątkował istny wysyp operowych Olimpiad, z których najbardziej znane wyszły spod pióra Vivaldiego (1734) i właśnie Pergolesiego (1735). Kanwą dla libretta Metastasia był fragment VI księgi Dziejów Herodota – rozgrywająca się w czasie igrzysk olimpijskich opowieść o miłosnej rywalizacji dwóch młodzieńców, zwieńczona niespodziewanym happy endem. Jest to więc muzyczny melodramat w trzech aktach, z niezwykle zawiłą akcją, pełną dramatycznych zwrotów. A wszystko w romantyczno-heroicznej scenerii starożytnej Grecji.
Akt I
Megakles przybywa do miasta Sykion, gdzie ma wziąć udział w igrzyskach olimpijskich, podając się za Licydasa. Jeśli zwycięży, odwdzięczy się w ten sposób przyjacielowi, który niegdyś ocalił mu życie. Megakles nie wie, że Licydas kocha się w Arystei, której ręka – zgodnie z wolą jej ojca, króla Klejstenesa – przypaść ma zwycięzcy igrzysk. Zaręczony niegdyś z kreteńską księżniczką Argeną Licydas nie wie natomiast, że Megakles i Arystea darzą się wzajemnym uczuciem i mówi przyjacielowi o nagrodzie. Arystea i Megakles ciepło się witają, ale młodzieniec czuje się związany wcześniejszą obietnicą stanięcia do zawodów jako Licydas. Tymczasem przybywa przebrana za pasterkę Argena, chcąc odzyskać Licydasa.
Akt II
Megakles zwycięża w igrzyskach, po czym wyznaje prawdę Arystei i – ze złamanym sercem – opuszcza miasto. Gdy po Arysteę przybywa Licydas, ta czyni mu gorzkie wyrzuty – podobnie jak przebrana za pasterkę Argena – doprowadzając go do rozpaczy. Amyntas, nauczyciel Licydasa, przybywa wieścią, że Megakles się utopił. Król Klejstenes, powiadomiony o oszustwie, skazuje Licydasa na wygnanie.
Akt III
Argena powstrzymuje zrozpaczoną Arysteę przed popełnieniem samobójstwa. Tymczasem rybak ratuje tonącego Megaklesa. Skazany na banicję Licydas przez zemstę próbuje zabić króla. Aresztowany i skazany na śmierć, zostaje cudem ocalony: co prawda Megakles i Arystea wstawiają się za nim bezskutecznie, ale ratuje go Argena, która oświadcza, że jest jego narzeczoną i gotowa jest przyjąć na siebie wymierzoną mu karę. Licydas początkowo wypiera się narzeczeństwa, ale Argena ma dowód: naszyjnik, który niegdyś Licydas jej podarował. Król Klejstenes i jego zaufany, Alkander, rozpoznają w nim naszyjnik nałożony na szyję królewskiemu synowi – bliźniaczemu bratu Arystei – gdy porzucano go, jako niemowlę, na pastwę morza, z racji przepowiedni, że targnie się on kiedyś na ojcowskie życie. I tak cudownie odnaleziony Licydas przywrócony zostaje do łask, a na dworze zapowiedziane zostają podwójne zaślubiny: Licydasa z Argeną i Megaklesa z Arysteą.
Obsada:
- Megacle: Yetzabel Arias Fernandez
- Licida: Mary – Ellen Nesi
- Argene: Monica Piccinini
- Aristea: Roberta Mameli
- Alcandro: Alessandra Visentin
- Clistene: Mirko Guadagnini
- Aminta: Cyril Auvity
- Accademia Bizantina
- Ottavio Dantone – dyrygent
20 stycznia 2011 roku
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Polskie prawykonanie opery Giovanniego Battisty Pergolesiego L’Olimpiade.
Spektakl zainauguruje cykl Opera Rara.