15 i 16 stycznia 2011 roku na deskach Teatru Dramatycznego w Warszawie pojawi się znowu spektakl Wilk na motywach powieści Hermanna Hessego Wilk Stepowy w reżyserii Marcina Libera. 16 stycznia 2011 r. spektakl będzie wystawiany z audiodeskrypcją.
Harry Haller – Wilk to postać, w której objawia się wspólny nam wszystkim lęk przed niemożliwością poznania samego siebie. Metody wychowawcze, systemy wartości, ustroje polityczne, obrazy tworzone w zbiorowej wyobraźni – wszystko to tworzy reżim trzymający nas na smyczy. To swoista smycz konwencji, która więzi nas w utartych normach, ale też ma chronić nas przed chaosem rzeczywistości. Jednak im bardziej staramy się porządkować bezład otaczającego nas świata, tym szerzej otwierają się oczy na różne możliwości nas samych.
Jako ciało każdy człowiek jest jednością, jako dusza nigdy. Wtedy okazuje się, że poszukiwaniom swojego miejsca na świecie, swojej tożsamości, zawsze już będzie towarzyszyć nieustanny ruch, niekończąca się podróż. To jednak nie jest podróż, w którą wybieramy się jak na wakacje.
STAY BEHIND THE YELLOW LINE. Dla Wilka żółta linia na lotnisku staje się granicą, za którą bilet powrotny traci ważność. Stewardzi w samolocie nie pomagają pasażerowi przebyć podróży, przeciwnie – despotycznie prowadzą po świecie chaosu. Za żółtą linią znajduje się nieznane. Każdy napotkany może okazać się przyjacielem lub wrogiem, który rozwija kolejną taśmę odgradzającą od następnych nierozpoznanych obszarów. Pokusa odkrywania nieznanych terenów często bywa trudna do odparcia. Podbój nowych ziem jest też nieodzownym etapem budowania własnej niepodległości. Bo aby odnaleźć swoją niepodległość, trzeba narysować granice świadomie. Za żółtą linią znajduje się również miejsce, w którym możemy spotkać nas samych.
Po przekroczeniu tej granicy staje się też widoczne, że nie można poznać siebie raz, bo każdy człowiek składa się z dziesięciu, stu, tysiąca dusz. Żółta linia, na lotnisku wytyczona precyzyjnie, w nas samych jawić się może jako kaganiec nałożony przez innych, niewidoczna zapora, której nie sposób pokonać, nie buntując się. Choć bunt rzadko kończy się rewolucją, to każda kontestacja, każdy protest i każde głośno wypowiedziane nie lub tak buduje naszą tożsamość. Tak samo, jak witamy się z kimś, kiedy przekroczymy próg jego mieszkania, tak zdecydowane działanie jest potrzebne, żeby wywołać reakcję. Młodość to czas przygotowań do takiej podróży. A przekraczanie granic może kosztować rozum. (Cytaty z Wilka stepowego Hermanna Hessego)
Wilk w reżyserii Marcina Libera otwiera nowy projekt edukacyjny Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy im. Gustawa Holoubka – MŁODA SCENA. Przy okazji pierwszej premiery MŁODEJ SCENY uruchomiony został również system audiodeskrypcji, mający przybliżyć osobom niewidomym i niedowidzącym pozawerbalne zdarzenia na scenie podczas spektaklu. Projekt MŁODA SCENA motywowany jest staraniem o to, by przybliżyć medium sceny teatralnej dorastającemu pokoleniu odbiorców sztuki.
Służyć temu ma eksperymentalne łączenie nowych mediów w spektaklach oraz nowoczesne formuły warsztatów. Do tworzenia MŁODEJ SCENY zapraszani są artyści i animatorzy doświadczeni nie tylko w pracy na deskach teatralnych, lecz również tworzący interdyscyplinarne projekty teatralne, performatywne, muzyczne, graficzne, modowe i kuratorskie. Celem jest otwarcie młodych ludzi na nowe możliwości sztuki oraz pobudzenie wyobraźni.
występują: Mariusz Benoit, Klara Bielawka, Rafał Fudalej (gośc.), Krzysztof Ogłoza, Marcin Tyrol
premiera: 3 paźdzernika 2009
15, 16 stycznia 2011 r.
Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie
Pałac Kultury i Nauki
Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa