Od 20 do 25 października w Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie potrwa festiwal Ad Libitum. Trzecia edycja festiwalu Ad Libitum prezentuje partytury otwarte i graficzne oraz związane z nimi nurty muzyczne – indeterminizm i minimalizm. Ad Libitum to nie tylko codzienne koncerty, ale także warsztaty, wykłady i dyskusje. W ramach festiwalu wykonane zostaną takie kompozycje jak: In C Terry’ego Riley’a, Cartridge Music Johna Cage’a, Howl Bogusława Schaeffera do poematu Allena Ginsberga, utwory graficzne Romana Haubenstocka-Ramatiego oraz jego uczniów – Christopha Herndlera i Petera Ablingera. Wśród wykonawców znajdą się między innymi John Tilbury i Eddie Prévost (AMM), Tetuzi Akiyama, Phil Niblock i Thomas Ankersmit, Mieczysław Litwiński, Włodzimierz Kiniorski Rafał Mazur, Marcin Dymiter, Piotr Bikont, Tadeusz Sławek, Bogdan Mizerski, Warsztat Muzyczny, Phonos ek Mechanes. Przy festiwalu powstaje Miodowa Orkiestra Ad Libitum i Extreme Guitar Orchestra tworzona przez Johna Kinga.
Warsztaty dla gitarzystów (In C Terry Rileya) poprowadzi John King. Warsztaty dla muzyków i amatorów biorących udział w wykonaniu Great Learning Corneliusa Cardew poprowadzi Nima Gusheh.
PROGRAM
20.10, godz.19.00, Laboratorium / SONO – STREFA SŁOWA
Bogusław Schaeffer Howl według poematu Allena Ginsberga
Piotr Bikont, głos, John Tilbury, fortepian, Eddie Prevost, perkusja, Jacek Kochan, perkusja, Maniucha Bikont, Włodzimierz Kiniorski, aktorzy/saksofony, Rafał Mazur, akustyczna gitara basowa, Marcin Dymiter, elektronika, Miodowa Orkiestra Ad Libitum, Krzysztof Knittel, dyrygent
Dieter Kaufmann Trilogy of Liberation do tekstów Ernsta Jandla
Dieter Kaufmann, realizacja dźwięku, Gerda Schorsch, aktorka i tancerka
Tadeusz Sławek, Bogdan Mizerski Na skraju
Tadeusz Sławek, głos, Mieczysław Litwiński, skrzypce, cytra, harmonium, Bogdan Mizerski, kontrabas preparowany elektronicznie, Rafał Mazur, akustyczna gitara basowa, Włodzimierz Kiniorski, Marek Pospieszalski, saksofony, perkusja, Krzysztof Knittel, syntezator, sampler
Charles Bukowski Kraby w wiadrze
Łukasz Garlicki, głos, Jacek Jędrasik, laptop, Szymon Orfin, sond design
Jędrek Nykowski, Radek Duda, Tabór cygański
Jędrek Nykowski, głos, Radek Duda, laptop, głos, Olga Mysłowska, głos
Allen Ginsberg Przyszedłeś na świat (piosenka)
Piotr Bikont i przyjaciele
21.10, 19.00, Laboratorium / KOMPOZYCJE NIEZDETERMINOWANE
Morton Feldman Projection III, Intersection III, Intersection IV
John Cage Wonderful Window of 18 Springs
James Tenney Having Never Written a Note for Percussion
Christian Wolff For 1, 2 or 3 People
Cornelius Cardew Solo with Accompaniment . Autumn 1960
Luc Ferrari Tautologos III
Tetuzi Akiyama, gitara, Phil Durrant, skrzypce, laptop, Jeff Gburek, gitara, elektronika, Anton Lukoszevieze, wiolonczela,
Sabina Mayer, głos, Eddie Prevost, perkusja, John Tilbury, fortepian
22.10, godz.19.00, Laboratorium / WARSZTAT MUZYCZNY
John Cage Cartridge Music
Bogusław Schaeffer Kwartet 2+2
Zygmunt Krauze Soundscape, One Piano Light Hands
Christian Wolff Sticks
Zygmunt Krauze, fortepian, Czesław Pałkowski, klarnet, Edward Borowiak, puzon, Witold Gałązka, wiolonczela
* warsztat z czytania partytur otwartych i graficznych
* filmy [reż. Stefan Szlachtycz] ; Warsztat Muzyczny – Kwartet 2+2, Swinging music, Gloves music, Stone music
* prezentacja partytur graficznych ze zbiorów Warsztatu Muzycznego
23.10, godz.19.00, Laboratorium / MINIMAL…
Thomas Ankersmit, saksofon altowy, analogowy syntezator modularny
Phil Niblock, komputer – muzyka i obrazy z filmu Movement of People Working
piątek 24.10, godz.19.00, Laboratorium / HAUBENSTOCK-RAMATI I JEGO UCZNIOWIE
Roman Haubenstock-Ramati Poetisc I The moon is still blue; Decisions; Act-if
Phonos ek Mechanes Cezary Duchnowski, komputer, Paweł Hendrich, gitara elektryczna, komputer, Sławomir Kupczak,
skrzypce amplifikowane, komputer
Peter Ablinger – 3 Spaces. Warsaw [2001-…]; Weiss-weisslich 5 [1992, 1994] Christoph Herndler – Vom Festen, das Weische [2007]
Miodowa Orkiestra Ad Libitum pod dyrekcją Christopha Herndlera i Petera Ablingera
25.10, godz.19.00, Laboratorium / … IT IS IMPORTANT NOT TO HURRY …
Cornelius Cardew Great Learning
Miodowa Orkiestra Ad Libitum i przyjaciele, Nima Gousheh, dyrygent
John King Aurora
Extreme Giutar Orchestra, John King, dyrygent
Terry Riley In C
Miodowa Orkiestra Ad Libitum, Extreme Giutar Orchestra, John King, dyrygent
Wykłady / dyskusje:
poniedziałek 20.10, godz.12.00 / Piotr Bikont, Dieter Kaufmann, Gerda Schorsch, Tadeusz Sławek – o formach otwartych i o współpracy poetów, reżyserów, aktorów i muzyków
piątek 24.10, godz.12.00 / Ewa Kowalska-Zając Formy otwarte, mobile i partytury graficzne Romana Haubenstocka-Ramatiego w kontekście europejskiej awangardy lat 50. i 60.
Peter Ablinger, Christoph Herndler – o Romanie Haubenstocku-Ramatim i kontynuacji jego idei we własnej twórczości,
John King – partytury otwarte
Warsztaty
21-25.10, godz. 16.00 – 18.00 / Nima Gousheh – warsztat interpretacji Great Learning Corneliusa Cardew
John King – warsztat gitar elektrycznych; Extreme Guitar Orchestra – praca nad utworami Aurora Johna Kinga oraz In C Terry’ego Riley’a
AD LIBITUM 3
Dyrektor artystyczny festiwalu: Krzysztof Knittel
Kuratorzy: Antoni Beksiak, Joanna Grotkowska, Krzysztof Knittel,
Michał Libera, Michał Mendyk