27, 28 i 29 maja 2011 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku będzie można zobaczyć spektakl pt.: Czerwona trawa.
Czerwona trawa to kolejne spotkania Teatru Dada z Borisem Vianem. Wielowymiarowy język teatru tańca stanowi świetny punkt wyjścia do twórczej próby interpretacji pisarstwa artysty, który w tak niezwykły i niebanalny sposób mierzy się z życiem, młodością, starością, miłością i śmiercią.
Dada przeniosło na scenę atmosferę powieści w sposób całkowicie wolny od mimetyzmu. Czerwona trawa pozwala widzom jej doświadczyć: to świat pogmatwanych damsko-męskich relacji, zmysłowych kolorów i smaków, przesycony surrealistycznym nastrojem. Ponadto głęboko refleksyjny, choć ani na moment nie wpadający w patos. To słodko-gorzka sztuka, która nie chce być traktowana ze śmiertelną powagą – domaga się od odbiorców uznania jej prawa do nieobowiązującego istnienia tu i teraz.
Regina Lissowska, Teatr
Jest to spektakl bezpretensjonalny, z nieśpiesznie następującymi po sobie wydarzeniami, przepełniony radosną erotyką. W Czerwonej trawie silnie obecna jest typowa dla Dady ironia. Nie przybiera ona jednak ostrego charakteru – jest raczej spojrzeniem z przymrużeniem oka na siebie samych.
Mirosław Baran, Gazeta Wyborcza
Po przeczytaniu jakiejkolwiek książki Borisa Viana rzeczywistość nie jest już taka sama. Jego surrealistyczna wizja jest tak pociągająca i otwierająca, że chciałoby się w niej przebywać i trwać, pomimo goryczy i bliżej nieokreślonego smutku. Być jak pies Senator, któremu do pełni szczęścia brakuje tylko Łapiti, albo jak Lil która posiada dwa specjalnie tresowane chrabąszcze do robienia manicure, albo tańczyć hit Diuka Ellingtona pt. Przeleć mnie.
Katarzyna Chmielewska
1 – to książka mojego życia (przeczytałem ją po raz pierwszy mając 22 lata i jakoś utożsamiłem się z Wolfem, co wpłynęło zapewne na mój stosunek do świata przez kolejne 22 lata) 2 – jak się coś zbyt mocno kocha, to się ślepnie i traci dystans 3 – my tańczymy a nie mówimy, a przecież cały urok Viana w języku, więc musimy znaleźć podobny urok w ruchu 4 – z tego co powyżej musimy zacząć z Vianem, a potem przed nim czmychnąć, by zrobić autonomiczne, spełniające się samo w sobie przedstawienie.
Leszek Bzdyl
Boris Vian
Czerwona trawa
Reżyseria: Katarzyna Chmielewska, Leszek Bzdyl
Muzyka: Mikołaj Trzaska
Scenografia: Maciej Chojnacki
Wideo: Kamila Chomicz
Reżyseria świateł: Michał Kołodziej
Choreografia i wykonanie: Katarzyna Chmielewska, Tatiana Kamieniecka, Ula Zerek, Leszek Bzdyl, Radek Hewelt, Cezary Rybiński (w sekwencji wideo)
Premiera: 11 lipca 2009 roku
Teatr Wybrzeże
80-834 Gdańsk
ul. Św. Ducha 2