6 października 2011 roku rozpocznie się 36. edycja Krakowskich Reminiscencji Teatralnych. Tegoroczna edycja jest jednym z punktów programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (z tego powodu wyjątkowo festiwal odbędzie się jesienią). Towarzyszy jej spotkanie międzynarodowej sieci IETM (International Network for Contemporary Performing Arts).
KRT, śledzące i prezentujące polskiej publiczności nowe zjawiska teatralne, przedstawią w tym roku wiele propozycji powstałych w ramach międzynarodowej współpracy, scalającej doświadczenia artystów z różnych zakątków Europy. Czas na pierwszą programową odsłonę festiwalu. Wkrótce przedstawimy kolejne punkty tegorocznego programu.
FORCED ENTERTAINMENT Z DWOMA SPEKTAKLAMI
Forced Entertainment, prowadzony przez Tima Etchellsa zespół, umieszczany w czołówce brytyjskiej awangardy, w ramach 36. edycji KRT zaprezentuje dwa niezwykłe spektakle. Pierwszy z nich – Quizoola! – to wielogodzinne przedstawienie o elastycznej formule, która pozwala widzowi wejść i wyjść w dowolnym momencie. To jeden z kamieni milowych europejskiego teatru współczesnego, rzecz magiczna, o której nie da się opowiedzieć – trzeba to przeżyć. Kolejną propozycją jest utrzymany w konwencji groteskowego wodewilu The Thrill of It All – najnowsza produkcja kolektywu z Sheffield. Spektakl jest nieprzewidywalny i przewrotny. Jedna z recenzji zapowiada rozniesienie przez brawurowy zespół desek teatru w drobny mak – co zwiastuje doświadczenie niezapomnianego festiwalowego wieczoru.
AMERYKA KLATY I OBŁOMOW HERMANISA
Na festiwalu zaprezentowane zostaną także najświeższe propozycje z niemieckiego landu Nadrenii Północnej–Westfalii w ramach programu Tam’Tam: Sezon Kultury NRW w Polsce. Podczas jesiennej odsłony KRT będzie miała miejsce polska premiera Ameryki według powieści Franza Kafki, zrealizowana w komiksowej estetyce przez Jana Klatę dla Schauspielhaus w Bochum. Alvis Hermanis, który zachwycił festiwalową publicznosć w zeszłym roku niezwykłym Sound of Silence, tym razem przywiezie do Krakowa Obłomowa, spektakl zrealizowany dla Schauspiel w Kolonii – w Polsce prezentowany będzie po raz pierwszy. Tę część programu uzupełni zdobywca Grand Prix festiwalu Impulse, przeglądu najważniejszych wydarzeń w obszarze pozainstytucjonalnego teatru niemieckojęzycznego. Tytuł spektaklu jeszcze przez najbliższe tygodnie pozostanie niespodzianką – do czasu ogłoszenia zwycięzcy przez jury.
MIASTO, WSPÓŁPRACA, SIECIOWANIE
Podczas przygotowań 36. edycji KRT wyłoniło się kilka haseł-kluczy: miasto, współpraca-sieciowanie, Partnerstwo Wschodnie. Poznawania i odkrywania na nowo Krakowa dotyczyć będzie projekt młodej kuratorki z Bułgarii, Yany Varbanovej. Jej uczestnictwo w KRT jest efektem projektu Festival Lab sieci FIT (Theatre/Festivals in Transition, do której należy KRT), przestrzeni rozwoju i inspiracji młodych kuratorów i producentówwydarzeń artystycznych. Istotnym elementem tegorocznej odsłony festiwalu staną się city trips. Opanowujące miejską przestrzeń Krakowa, specjalnie opracowywane przez zaproszonych artystów wycieczki, pozwolą spojrzeć na miasto z perspektywy naszych gości. Miastom – stolicom krajów Partnerstwa Wschodniego – poświęci swój projekt wizualny Tim Etchells z Forced Entertainment.
Większość prezentowanych spektakli oraz projektów powstała jako efekt zaangażowania i współpracy artystów z różnych krajów i odrębnych kręgów kulturowych. Ważnym elementem budowania tegorocznej koncepcji festiwalu są spotkania z artystami z państw objętych programem Partnerstwa Wschodniego. Intencją KRT jest stworzenie sieci artystycznych powiązań obejmującej państwa zza naszej wschodniej granicy.
SPECJALNY PROJEKT TIMA ETCHELLSA: PARTNERSTWO WSCHODNIE (TYTUŁ ROBOCZY)
Celem Partnerstwa Wschodniego jest przede wszystkim zbliżenie między sześcioma krajami objętymi programem (Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Mołdawia, Ukraina) a szeroko rozumianą zachodnią Europą. Wytworzone przez odgórnie narzucony kierunek współpracy napięcie między sztuką i polityką stały się punktem wyjścia dla projektu Tima Etchellsa, przygotowywanego specjalnie dla 36. KRT. Jego prace, często związane z refleksją nad językiem, subtelnie i celnie komentujące rzeczywistość, projektowane dla konkretnych przestrzeni, prezentowane były w Europie (również w Polsce, w ramach międzynarodowego projektu Miasta równoległe, Warszawa 2011) i poza nią (m. in. Japonia, Argentyna). Sam projekt, pod roboczym tytułem Partnerstwo Wschodnie, jest artystycznym komentarzem do wieloznacznej relacji między twórczością i polityką, jednocześnie opisuje partnerstwo rozumiane jako zacieśnianie więzów między ludźmi.
Projekt zakłada podróże emisariuszy artysty do stolic państw objętych PW (zaplanowana na lipiec wyprawa na Dziki Wschód, nikt z biorących udział w projekcie nigdy w tych krajach nie był – nie jest to częsty cel wyjazdowy mieszkańców UE) oraz konfrontacje przyjezdnych z tymi miastami za pośrednictwem ich mieszkańców. Obecnie Etchells pracuje nad szczegółami koncepcji i kształtu formalnego swojego pomysłu, który swą postać ostateczną uzyska we wrześniu. Zwieńczeniem kilkumiesięcznej pracy będzie wystawa, której otwarcie nastąpi w pierwszy dzień 36. KRT (6 października) w krakowskim Bunkrze Sztuki. Projekt podsumuje również w pewien sposób sytuację, w jakiej sam festiwal KRT znalazł się za pośrednictwem programu PW, będącym jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Radzie UE.
Założeniem KRT jest żywa konfrontacja różnorodnych materii estetycznych. Festiwal w tym roku nie będzie miał jednolitej linii tematycznej, co było praktykowane w ostatnich latach. Tegoroczna edycja KRT nie będzie narzucać gotowych ram interpretacji. Jej celem będzie zachęcenie do poszukiwań i celebrowanie różnorodności.
36. Krakowskie Reminiscencje Teatralne: 6 – 12.10.2011