Ponad wodą, ponad granicą uniesie się bezkarny filmowy snop światła, nie posiadające dowodu osobistego zjawisko przenoszące obraz materialnej kliszy filmowej z Czeskiego Cieszyna na białą płaszczyznę ekranu filmowego po stronie polskiej – nie jest to jedynie opis jednej z sekcji 12. Przeglądu Filmowego Kino na Granicy. To metafora całego festiwalu opartego na nieustannym przekraczaniu granic, łączeniu się kultur, migracjach z polskiego Cieszyna do Czeskiego Těšína, a przede wszystkim na wielkiej słowiańskiej filmowej uczcie.
W tym roku Kino na Granicy zaprezentuje retrospektywy czterech twórców z Czech, Polski i Słowacji. Etiudy szkolne, filmy fabularne i dokumentalne słowackiego reżysera Martina Šulíka. Urodzinowy przegląd twórczości wybitnego autora zdjęć filmowych Adama Sikory. W cyklu Literatura i film – ekranizacje prozy i filmy według scenariuszy związanego z Cieszynem Kornela Filipowicza oraz filmy powstałe w oparciu o twórczość czeskiego pisarza i tłumacza Josefa Škvoreckiego.
Kontynuując zapoczątkowane rok temu przyglądanie się środkowoeuropejskiemu kinu gatunkowemu, odbędzie się przegląd filmów grozy, a w nim ponad 20 niesamowitych opowieści i horrorów z Czech, Polski i Słowacji, czyli coś dla tych, którzy się lubią bać i czasem… pośmiać. W tym roku nie zabraknie też Węgierskiej Wiosny Filmowej – przeglądu, który już od dziewięciu lat przybliża Polakom najciekawsze filmy znad Cisy i Dunaju. Jak zawsze Kino na Granicy będzie miejscem, gdzie zaprezentowane zostaną najnowsze dokonania twórców z Czech, Polski i Słowacji. Tegoroczny wybór to prawie czterdzieści świeżych produkcji!
Po raz kolejny stworzony zostanie świetlny most łączący czeski i polski brzeg Olzy. Na brzegu czeskim zwróceni w stronę Cieszyna zasiądą widzowie, tam również pojawi się projektor. Na brzegu polskim rozstawiony zostanie ekran filmowy, głośniki dla równowagi staną w rzece. Obrazami, które nie zostaną jedynie na brzegu polskim lecz wrócą do umysłów widzów będą pierwsze filmy Petra Zelenki – Visací zámek, Mňága – Happy End oraz najnowsze dzieło Jacka Borcucha – Wszystko co kocham.
Spotkania na Granicy. Po raz drugi Przeglądowi Filmowemu Kino na Granicy będzie towarzyszyło spotkanie czeskich, słowackich i polskich profesjonalistów z branży filmowej. Przegląd Filmowy Kino na Granicy od lat promuje czeskie i słowackie kino wśród polskich widzów – mówi Jolanta Dygoś, Dyrektor Przeglądu – To dzięki naszej działalności filmy z tych krajów na stałe zagościły na ekranach polskich kin. Kolejnym krokiem jest chęć uczynienia z Cieszyna miejsca, gdzie profesjonaliści z Czech, Słowacji i Polski będą mogli spotkać się w celu nawiązania i pogłębienia współpracy producenkiej oraz wymiany doświadczeń. Długofalowym celem Spotkania jest również zwiększenie zainteresowania czeskich i słowackich dystrybutorów polskimi filmami. Mamy nadzieję, że Czesi i Słowacy pokochają kino polskie tak, jak Polacy kochają kino czeskie i słowackie.
Nie zabraknie wystaw, tym razem prac Martina Šulíka, Adama Sikory, Eleny Leszczyńskiej, Svätopluka Mikyty i Adolfa Borna. Wieczorami zaś, po projekcjach w Klubie Festiwalowym, zagrają i zaśpiewają: L.U.C., Mikołaj Trzaska & Ken Vandermark, MIDI LIDI, WWW i Noisecut.
Program 12. Kina na Granicy
Martin Šulík. Retrospektywa
Najważniejszy filmowiec słowacki średniego pokolenia i jeden z twórców najbardziej lubianych w Cieszynie. Stały gość Kina na Granicy, tym bardziej dziwne, że dotąd nie doczekał się swojej retrospektywy. Pokażemy jego etiudy szkolne, filmy fabularne i dokumentalne:
Rozhovor (1983), Dvor (1984), Staccato (1986), Ticho (1988), Neha (1991), Všetko čo mám rád (1992), Don Quijote z Krivian (1993; dok.), Záhrada (1995), Obrázky zo súkromia (1997; dok.), Orbis Pictus (1997), Praha očima: Obrázky z výletu (1999), Nenakrútené filmy Juraja J. (2001; dok.), Klíč k určování trpaslíků aneb Poslední cesta Lemuela Gullivera (2003; dok.), Zázrak (2004), Krajinka (2000), Sluneční stát (2005), Československá nová vlna (2010; dok.).
Adam Sikora. Retrospektywa
Adam Sikora rzadko kręci filmy, starannie wybiera projekty, jest perfekcjonistą. Jeden z najwybitniejszych polskich autorów zdjęć filmowych 3 maja 2010 roku będzie świętował swoje urodziny – i nie tylko z tego powodu będzie uhonorowany retrospektywą twórczości.
Dama kameliowa (Jerzy Antczak, 1994), Drugi brzeg (Magdalena Łazarkiewicz, 1997), Blusmeni. Ballada o Janku Kyksie Skrzeku (Adam Sikora, 1999; dok.), Wojaczek (Lech Majewski, 1999), Angelus (Lech Majewski, 2001), Boże ciało (Adam Sikora, 2005; dok.), Las (Piotr Dumała, 2009).
Literatura i film: Josef Škvorecký. Retrospektywa
Kolejna, po przeglądach ekranizacji prozy Bohumila Hrabala i Stanisława Lema, retrospektywa filmów opartych na twórczości wybitnego literata – tym razem Josefa Škvoreckégo (1924), czeskiego pisarza, tłumacza i wydawcy (Sixty-eight Publishers), od 1969 roku mieszkającego w Kanadzie.
Zločin v dívčí škole (Ivo Novák, Ladislav Rychman, Jiří Mendel, 1965), Zločin v šantánu (Jiří Menzel, 1968), Flirt se slečnou Stříbrnou (Václav Gajer, 1969), Tankový prapor (Vít Olmer, 1991), Rytmus v patách (Andrea Sedláčková, 2010).
Literatura i film: Kornel Filipowicz. Retrospektywa
Kornel Filipowicz (1913-1990), powieściopisarz, nowelista, poeta, autor 37 książek, jeden z najwybitniejszych polskich prozaików XX wieku. Był mocno związany z Cieszynem, gdzie uczęszczał do szkoły podstawowej i gimnazjum. Jego utwory były przenoszone na ekran, sam bywał także scenarzystą filmowym.
Trzy kobiety (Stanisław Różewicz, 1956), Miejsce na ziemi (Stanisław Różewicz, 1959), Głos z tamtego świata (Stanisław Różewicz, 1962), Szklana kula (Stanisław Różewicz, 1972), Egzekucja w zoo (Jan Rutkiewicz, 1975), Dzień wielkiej ryby (Andrzej Barański, 1996).
Środkowoeuropejskie filmy grozy
Kontynuacja przyglądania się kinu gatunkowemu z Czech, Polski i Słowacji. Tym razem wybór padł na wszelkie opowieści niesamowite, filmy grozy i horrory.
Opowieści niezwykłe: Ja gorę! (Janusz Majewski, 1967), Opowieści niezwykłe: Szach i mat (Andrzej Zakrzewski, 1967), Opowieści niezwykłe: Mistrz tańca (Jerzy Gruza, 1968), Spalovač mrtvol (Juraj Herz, 1968), Lokis. Rękopis profesora Wittembacha (Janusz Majewski, 1970), Valérie a týden divů (Jaromil Jireš, 1970), Diabeł (Andrzej Żuławski, 1972), Čarodějův učeň (Karel Zeman, 1977), Wilczyca (Marek Piestrak, 1982), Widziadło (Marek Nowicki, 1983), Medium (Jacek Koprowicz, 1985), Velmi uvěřitelné příběhy (6 dílů; Igor Chaun, 1991), Krvavý román (Jaroslav Brabec, 1992), Lekce Faust (Jan Švankmajer, 1993), Byl jsem mladistvým intelektuálem (Štěpán Kopřiva, Marek Dobeš, 1999), Choking Hazard (Marek Dobeš, 2004), Diabeł (Tomasz Szafrański, 2005), Prekvapenie (Gabriel Hoštaj, 2008), Oko ve zdi (Miloš J. Kohort, 2009), Seance (Robin Kašpařík, 2009), T.M.A. (Juraj Herz, 2009).
Węgierska Wiosna Filmowa w Cieszynie
Po roku przerwy (Wiosny po prostu nie było) nowe filmy węgierskie powracają do programu.
A nyomozó | Oficer śledczy (Attila Gigor, 2008), Arc | Twarz (Ferenc Cakó, 2008; anim.), Ariadné fonala | Nić Ariadny (Attila Bertóti, 2009; anim.), Farkasember | Wilkołak (Márton Vécsei, 2008), Intim fejlövés | Intymny strzał w tył głowy (Péter Szajki, 2009), Made in Hungária | Papryka, sex i rock’n’roll (Gergely Fonyó, 2009), Megyünk | Jedziemy (Simon Szabó, 2008), Nyugalom | Spokój (Róbert Alföldi, 2008), Overnight (Ferenc Török, 2007), The Counterpart (László Nemes Jeles, 2008).
Nowe filmy czeskie, polskie i słowackie
Jak zwykle wiosną nad Olzą – bogaty wybór najnowszych produkcji z Czech, Polski i Słowacji.
3 sezóny v pekle (Tomáš Mašín, 2009), Anatomie gagu (Josef Abrhám jr., 2008), Auto*Mat (Martin Mareček, 2009; dok.), Bába (Zuzana Špidlová, 2009), Bratislavafilm (Jakub Korner, 2009), Dom zły (Wojtek Smarzowski, 2009), Enen (Feliks Falk, 2009), Esterhazy (Izabela Plucińska, 2009; anim.), Galerianki (Kasia Rosłaniec, 2009), Hel (Kinga Dębska, 2009), Hodinu nevíš… (Dan Svátek, 2009), Hranica (Jaro Vojtek, 2009; dok.), Jestem Twój (Mariusz Grzegorzek, 2009), Kawasakiho růže (Jan Hřebejk, 2009), Kinematograf (Tomek Bagiński, 2009; anim.), Koliba (Zuzana Piussi, 2009; dok.), Królik po berlińsku (Bartek Konopka, 2009; dok.), Lištičky (Mira Fornay, 2009), Mesiac v nas (2009; r. Diana Fabiánová; dok.), Miloš Forman: Co tě nezabije... (Miloslav Šmídmajer, 2009; dok.), Mniejsze zło (Janusz Morgenstern, 2009), Momentky (Peter Krištúfek, 2008; dok.), Muži v říji (Robert Sedláček, 2009), Občan Havel přikuluje (Jan Novák, Adam Novák, 2009; dok.), Oko nad Prahou (Olga Špátová, 2010; dok.), Pokoj v duši (Vlado Balko, 2009), Pouta (Radim Špaček, 2010), Protektor (Marek Najbrt, 2009), Rewers (Borys Lankosz, 2009), Stínu neutečeš (Lenka Kny, 2009), Veľký rešpekt (Viktor Csudai, 2009), Wojna polsko-ruska (Xawery Żuławski, 2009), Zemský ráj to napohled (Irena Pavlásková, 2009), Zero (Paweł Borowski, 2009).
Pokaz specjalny
Desperados on the Block (Tomasz Emil Rudzik, 2009)
Plenerowe kino nad Olzą
Visací zámek 1982-2007 (Petr Zelenka, 1993), Mňága – Happy End (Petr Zelenka, 1996), Wszystko co kocham (Jacek Borcuch, 20
12. Przegląd Filmowy Kino na Granicy
28 kwietnia do 3 maja 2010 roku
Cieszyn / Czeski Těšín